Dag 11: Nistelrode-Den Bosch 20 km, totaal 237 km.

24 mei 2016 - Den Bosch, Nederland

Overnachting: Wim en Mieke Verberne, Maassingel 65, Den Bosch (Vrienden op de Fiets). Gratis.

Tijdens het ontbijt hebben we het over onze gezamenlijke passie voor tuinieren. Rond een uur of tien neem ik afscheid. Iemand heeft bij de voordeur een afgedankte kerstroos (Helleborus) neergezet. Met de goede zorgen van mevrouw van der Heyden gaat de plant het vast wel overleven.

Het eerste deel van de route naar Den Bosch volgt de regionale weg door kleine dorpjes. Niet bijster interessant. Daarna volgt een prachtig stuk langs een kanaal. Voordat ik het weet bevind ik me in Den Bosch.

Om kwart over drie bel ik aan bij Wim en Mieke. Lekker op tijd om straks nog even de binnenstad van Den Bosch te gaan verkennen. Ik word hartelijk ontvangen. In de achtertuin drinken we een kop koffie. Het is een mini-tuin met maxi-inhoud. Veel op een klein oppervlak. Fruitbomen, bessenstruiken, bloemen en een vijver met vissen. Tuinieren op de vierkante centimeter. Eerlijk gezegd komt mij dat niet onbekend voor.....

Mieke en Wim zijn fervente fietsers. Ze hebben al heel wat tochten gemaakt in hun leven. Ook Santiago ontbreekt niet op hun lijstje. Een tocht die veel indruk op hen heeft gemaakt. Mieke kan er beeldend en vol passie over vertellen. Prachtige verhalen!

Vanaf hun huis is het nog 3 km naar het centrum van Den Bosch. Ik krijg een fiets te leen en 10 minuten later bevind ik me in het centrum. Bij de voormalige Sint Jakobskerk haal ik een stempel voor in mijn paspoort. Weer een "echte". In de kerk is nu het Jherominus Bosch Art Centre gevestigd.

Na een hapje en drankje ben ik om half tien terug bij m'n overnachtingsadres. We drinken samen nog wat en ik krijg nog meer van hun belevenissen te horen. Prachtig!

Ik ben benieuwd wat mij nog allemaal te wachten staat.

1. Alie Bosma:
    30 mei 2016
    Nu al veel een feestje om te lezen, ben benieuwd naar de verdere avonturen.