Dag 49: Auxerre-Accolay 24 km, totaal 1029 km.

1 juli 2016 - Accolay, Frankrijk

Overnachting; Gemeentecamping Accolay. € 5,40 (alleen overnachting).

Zeven uur m'n nest uit en kwart voor acht al onderweg. Lekker vroeg. Vanaf Auxerre wordt de route weer aangegeven met de compostella tekens. De gele schelp op een blauwe achtergrond of geel/blauwe strepen.

Rond twaalf uur loop ik in een dorpje bij een leuk klein familierestaurantje langs. De camping in Accolay is vanaf hier nog goed anderhalf uur lopen. Dus tijd zat om lekker te luchen met, ach doe eens gek, een lekker wijntje erbij. Het is zonnig dus ik ga lekker buiten zitten. Ik heb zolang de warmte van de zon moeten ontberen dat binnenzitten nu geen optie is. Een vrouw met rugzak, vergezeld met een hond, loopt even later ook het restaurant binnen. Misschien ook een pelgrim? De vriendelijke ober helpt me met het vertalen van de gerechten. Ik bestel het 'menu du jour'. Een driegangen diner voor slechts € 12,50.  Paté met stokbrood voor, een karbonade met groenten en aardappels als hoofdgerecht en een fruitcocktail na. Voor het geval ik vanavond niet meer te eten krijg zou dat geen probleem zijn. Ik heb m'n buikje lekker vol. Er komen zowaar nog twee pelgrims het restaurant uitlopen. Het zijn Belgen. Ze zijn veertien dagen geleden vanuit Kortrijk vertrokken. Elke dag lopen ze maar liefst tussen de 35 en 40 kilometer per dag. Ze willen uiterlijk 25 augustus in Santiago arriveren. Ze gaan weer want ze hebben nog ruim twintig kilometer te gaan.... Even later komt ook de vrouw met haar hond uit het restaurant lopen. Zij is geen pelgrim maar loopt samen mer haar bejaarde hond een zelf samengestelde route. Ze is in Auxerre begonnen. Ze loopt naar dezelfde camping als ik.

Een paar uur later ontmoet ik haar dus weer. De bakker annex kleine kruidenierswinkel in het dorp heeft heerlijke belegde stokbroodjes in de vitrine liggen dus dat wordt mijn avondmaal. Om het wat meer cachet te geven koop ik een flesje chauvignom blanc bij de receptie van de camping. Het weer is heerlijk. Zo ook de stokbroodjes en de wijn. Genieten in optima forma!

1. Marijke en Harrie:
    4 juli 2016
    Hallo Dirk,
    Wat een goeie dag had je vandaag. Heerlijk de zon en je buikje vol.
    Wij zijn 1 juli thuisgekomen na een lange regenachtige rit. Maar het is ook weer goed om thuis te komen. Harrie is vandaag weer aan het werk gegaan en ik moet om 14 uur weer beginnen. We denken allebei met veel genoegen aan onze ontmoeting met jou terug. Ik
    moet je hele blog nog lezen maar doe nu gewoon al ff een berichtje. We blijven je volgen.
    Groetjes Harrie en Marijke uit Chablis
  2. Gerrit Holstege:
    4 juli 2016
    Mooi optimistisch verhaal en het is je gegund. Hopelijk volgen er nog heel veel van dit soort dagen.