Dag 72: Vorey-Le Puy en Velay 23 km, totaal 1.593 km.

24 juli 2016 - Le Puy-en-Velay, Frankrijk

Overnachting; Auberge Jeunesse (=Dag 72: Vorey-Le Puy en Velay 23 km, totaal 1.593 km., Le Puy en Velay. € 19,50 (incl ontbijt).

Zijne koninklijke Hooghartigheid ligt met zijn gevolg nog te ronken als ik om half acht de deur van de gîte achter me dicht trek. Het is al één en al bedrijvigheid op de markt in het centrum van dit kleine dorpje. En dat op zondag.

In de buitenwijken wordt het stil en even later loop ik de natuur weer in. De wereld is toegedekt onder een witte deken van mist. De natuur ziet er mystiek uit. Vandaag naar Le Puy en Velay, het laatste traject van de gids. Le Puy en Velay is het centrale vertrekpunt voor veel pelgrims. Éen ding is zeker, vanaf Le Puy en Velay ga ik veel pelgrims tegenkomen. Tot nu toe waren het er maar enkelen. Ik loop met gemengde gevoelens de laatste etappe van dit deeltraject. Ben ik er al aan toe om ineens geconfronteerd te worden met hordes pelgrims? Ik weet het niet. Maar over me heen laten komen. Ik ga in ieder geval een dag rust nemen in Le Puy en Velay. Ik heb van allerlei dingen op m'n lijstje staan die ik morgen, maandag dus, af wil werken.

Het is druk in Le Puy en Velay. Veel toeristen en, wat ik al had verwacht, veel pelgrims. De kamer in de jeugdherberg bestaat uit 4 bedden die worden bezet door drie Fransen en ik. Het is er stikkend warm. Gauw opfrissen en daarna de stad in op zoek naar een relaxed terrasje. Dat is al gauw gevonden. Heerlijk een dagje 'vrij' morgen.