Dag 73: Rustdag Le Puy en Velay, 0 km, totaal 1.593 km.

25 juli 2016 - Le Puy-en-Velay, Frankrijk

Overnachting; Auberge Jeunesse. € 19,50 incl. ontbijt.

Zo, vandaag sinds lang weer eens een echte rustdag. Alhoewel ik heb genoeg op m'n lijstje staan om af te werken, dus een echte rustdag wordt het niet.

Geloof het of niet maar m'n schoenen moeten weer verzoold worden. Bij de receptie vraag ik waar ik een schoenmaker kan vinden. Er wordt bedenkelijk gekeken. In het centrum zit een schoenmaker maar of die op maandag open is is de vraag. Heb ik dat weer. In het centrum zijn inderdaad de meeste winkels gesloten. Ik loop het kleine straatje in waar de schoenmaker moet zitten. Ook hier alles gesloten. Op het eind van de straat zie ik het uithangbord van de schoenmaker. En laat de schoenmaker nou 'toevallig' open zijn. Verzolen? Geen probleem, morgen om acht uur staan ze klaar. Perfect.

M'n coupe is ook weer aan een opknapbeurt toe. Na 20 minuten in de kappersstoel kan ik er weer een week of 6 tegen.

Jolanda heeft 'post restante' wat spullen verstuurd naar het centrale postkantoor in Le Puy en Velay. Volgens het trackingsysteem is het pakketje nog steeds niet bezorgd. Ik ga het toch maar proberen. En jawel, na een paar minuten zoeken komt iemand vanuit het magazijn mij het pakketje brengen. Gelijk ook weer wat teruggestuurd.

Bij het toeristenburo koop ik een nieuwe gids die de route beschrijft van Le Puy en Velay tot aan de Pyreneeën. De vriendelijke medewerkster geeft me tevens, in het Nederlands, een stadwandeling mee. De route loodst me langs prachtige historische bezienswaardigheden. Le Puy en Velay is echt de moeite waard. Veel oude kerken en middeleeuwse straatjes. De kathedraal is het pronkstuk van de stad. Boven het altaar een zwart Mariabeeld. Zeer uitzonderlijk.

Aan het eind van de dag heb ik er uiteindelijk toch nog heel wat afgesjouwd. Op een terras bestudeer ik de franstalige gids. Ik begin me aardig te redden in het Frans. Ik plan de eerste etappe van dit deel en ben echt benieuwd hoeveel pelgrims ik op dit deel ga ontmoeten. Tot nu toe waren het er enkelen. Le Puy en Velay is voor veel pelgrims een startpunt. Ik zie het wel.

1. Jolanda:
    31 juli 2016
    Ik heb inderdaad nog wel even in de rats gezeten over het bewuste pakketje! Had ik het toch maar een paar dagen eerder verstuurd, maar dat het zo lang onderweg zou zijn had ik niet verwacht. Gelukkig toch precies op tijd aangekomen. Fijn om zo af en toe toch een "rustdag" in te plannen!
  2. Gerrit Holstege:
    31 juli 2016
    Hartstikke mooi dat het pakje is aangekomen (ik had de perikelen hieromtrent van Jo gehoord).
    Is het niet handig om gewoon rigoureus de tondeuse op standje 3 mm te zetten en rats zo over je bolletje halen? Het is hip, cool en vooral makkelijk.
    Het leven van een pelgrim is net het echte leven hé? Soms zit het mee, soms zit het tegen. Soms is er frustratie, soms ontdek je wonderen. Thanks to the rain, you love the sun.
    A demain!
  3. Dicky Dick:
    1 augustus 2016
    Als je haar maar goed zit Dirk! En 'halve zool' kan ik je nu helaas ook niet meer zeggen. Succes met het vervolg van je reis. En misschien moet je maar zo denken bij het vermeerderen van de aantallen Pelgrims: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Dikke knuf!