Dag 80: Saint Chély d'Aubrac-Espalion 25 km, totaal 1.754 km.

1 augustus 2016 - Espalion, Frankrijk

Overnachting; Camping Espalion € 7,50 (alleen overnachting).

Half zeven gaat m'n wekker. Bij het sanitaire blok van de camping kom ik Frederic tegen. Hij wilde vroeg vertrekken maar dat is niet gelukt. Volgens mij kan hij nog geen afscheid nemen van ons en de camino..... Hij heeft alles ingepakt en is klaar voor vertrek. Hij loopt nog een half traject. Daarna met de Compostella bus terug naar Le Puy en Velay. Deze bus pendelt een paar keer per dag op en neer tussen Conques en Le Puy en Velay. We nemen voor de tweede keer afscheid van hem.

In het dorp wachten we de dames op. Die zijn veel en veel te laat.... Op het dorpsplein maak ik nog een paar foto's. De rest loopt door. De kerkdeur staat op een kier. Even een snelle blik naar binnen werpen. In het gastenboek heeft een moslim, Mohamed, een excuus geschreven voor de moord op de priester. We zijn hem een paar keer tegengekomen. Een aardige, verwesterde Marokaan. Ik maak een foto van hetgeen hij geschreven heeft. De Fransen hebben het voor me vertaald:

"Ik heb bedacht om als moslim vandaag aan de mis deel te nemen. De katholieken zijn mijn broeders en zusters. Ik vraag aan al m'n katholieke broeders en zusters pardon voor de moord op de priester. De moord is geen moord van onze gemeenschap. Ik bedank God in al zijn grootheid dat hij mij in Saint Chély in de gelegenheid heeft gesteld om excuses aan te bieden. Dat God jullie mag zegenen omdat jullie mij in deze kerk in jullie midden hebben geaccepteerd." Getekend Mohamed.

In één of ander gehucht probereren de bewoners een kudde koeien van het land naar de boerderij te drijven. Vlak voor de afslag naar de boerderij besluit de stier een andere weg te kiezen. Hij zet het op een lopen en de dames volgen hem. Het hele gehucht is in paniek. Iedereen wordt gemobiliseerd om de kudde weer terug te halen. Uiteindelijk lukt het. Comedie op de camino.

Rond lunchtijd strijken we neer op een prachtige picknick plaats aan de rand van een dorp. Gezamenlijk lunchen en even relaxen. En natuurlijk moet de camino song, 'Somewhere over the rainbow', weer ten gehore worden gebracht. Mooie momenten. Sabastian, een Duitser, komt even later ook langs en schuift aan. Elke keer komen we hem weer tegen. Soms loopt hij een stuk met ons mee, maar meestal haakt hij af omdat het tempo te hoog is.

In Espalion zetten we onze tent op op een viersterrencamping. We kunnen de prijs drukken omdat we gezamenlijk één plaats delen. Eind van de middag komt ook Sebastian aan. 'S avonds een pizza in het centrum van Espalion.

1. Gerrit Holstege:
    11 augustus 2016
    Wat geweldig Dirk om op deze manier met je mee "te lopen" en een inkijkje te krijgen in jouw gedachten- en belevingswereld. En wat mooi om te zien wat al die ontmoetingen en wonderen met je doen. Ik denk dat jouw wereld nu mijlenver van de onze afstaat en dat is heel logisch. Geniet van het level waar je nu op functioneert, ik hoop dat ook ooit te bereiken.
    Afgelopen zondag heb ik de paus in levende lijve gezien en gehoord op het Pieterplein in Rome en dat deed me veel meer dan ik ooit had kunnen denken; want dat past toch niet bij een Doornspieker mannetje met een Gereformeerde Bond achtergrond........? Maar er ging zo'n warme, wonderlijke uitstraling van hem uit, dat ik bijna ontroerd raakte. Fantastisch!
    Nog veel plezier en nog veel meer mooie momenten toegewenst.
    Gerrit