Dag 9: Nijmegen-Grave 23 km, totaal 194 km.

22 mei 2016 - Grave, Nederland

Overnachting: Mevrouw Hulsebosch, Coeberghlaan 7, Grave (Vrienden op de Fiets). € 20,--.

Samen met mevrouw Vijftigschild genieten we van het ontbijt. Buiten ziet het behoorlijk grijs maar het regent gelukkig (nog) niet. Ik heb m'n nieuwe Osprey rugzak ingepakt. Het ziet er mooi compact uit.

Jolanda loopt vandaag mee met m'n "oude" Crux. We lopen al gauw het centrum van Nijmegen uit en belanden in de omliggende stadswijken. We passeren o.a. het Goffertpark en het NEC stadion. Eindelijk na 9 km wandelen zien we het bordje "einde Nijmegen". Een behoorlijke stad dus.

Iets verderop bij een theehuis nemen we een pauze. Om toch het verschil in rugzakken goed te kunnen beoordelen pak ik voor het tweede traject toch nog een keer m'n bepakking over van de nieuwe naar de oude rugzak. Na de koffie gaan we weer op weg. Het begint al gauw te spetteren en even later gaat dat gespetter over in serieuze regen. Regenkleding dus maar aan.

Als twee verzopen katten komen we aan in Grave en gaan bij het eerste het beste (eet) café naar binnen. Er wordt bedenkelijk gereageerd als we willen plaatsnemen. Men is bang voor het nat worden van de stoffen stoelbekleding.... We verzekeren de serveerster dat onze zitvlakken nog wel aardig droog zijn en mogen uiteindelijk toch plaats nemen.

Onder het eten begint de "twijfelaar Dirk" zich af te vragen of die oude Crux misschien toch helemaal nog niet zo verkeerd liep. Gek kan ik soms van mezelf worden. Ik ga de nieuwe in ieder geval een aantal dagen proberen. Gaat het echt niet dan wil Jolanda nog wel een keer terugkomen om te ruilen. Erg lief aangeboden dus dat ga ik doen. Dus nog maar een keer overpakken van oude naar nieuwe rugzak...

Ik zet Jolanda even na zessen af bij de bushalte. Ze gaat terug naar het centraal station in Nijmegen en vandaar met de trein door naar Zwolle. Lastig om weer afscheid te nemen. In de regen loop ik naar mijn overnachtingsadres. Toch nog een half uur lopen. Gelukkig wel op de route dus dat scheelt morgen weer kilometers.

Op mijn kamer hang ik mijn kleren te drogen. Er staat zelfs een schoenendroger op de kamer. Daar maak ik natuurlijk dankbaar gebruik van. Ik lig die avond al vroeg in bed.

Ik mag hopen dat het weer er morgen wat beter uitziet.