Zo 26 aug Bitonto-Bari 22 km, totaal 566 km.

26 augustus 2018 - Bari, Italië

Overnachting: B&B 62 Marinai 45,00

Ik krijg deze ochtend een meesterlijk ontbijt. Zelfs vleeswaren ontbreken niet. Deze accomodatie was echt top! Voordat ik de stad verlaat bezoek ik nog even de kathedraal. Het is er heerlijk stil. Na twee uur lopen door, hoe kan het anders, olijfgaarden kom ik aan in de buitengebieden van Bari. Ik kan niet wachten tot ik eindelijk de zee zie en ruik. Veel straathoertjes met een Afrikaans uiterlijk hier. Vermoedelijk vluchtelingen. Schaars gekleed zitten ze onder een parasol in een uitdagende houding hun klanten op te wachten. En aan klanten geen gebrek. Her en der komen uit de paadjes tussen de olijfgaarden auto’s rijden met een blanke bestuurder en donker gekleurde passagier ernaast. Zoals ze dat hier gewend zijn zullen ze de condooms met inhoud wel gewoon ergens tussen de olijfbomen hebben geflikkerd. Ik loop een dik uur lang langs de toegangsweg naar het vliegveld. Tot mijn verbazing hebben ze hier een fiets- en voetgangerspad, dat maakt het iets minder erg. Eindelijk dan de zee. De route langs de kust naar het centrum van Bari valt tegen. Het is druk en chaotisch. En dan ineens bevind ik me in het historisch centrum van Bari. Wat een toeristencircus zeg! In de smalle straatjes is het file-lopen. Overal gidsen met hordes toeristen in hun kielzog. Snel naar het centrale plein waar ik een berichtje stuur naar m’n gastheer om aan te geven dat ik ben aangekomen. Vijf minuten later ben ik op mijn kamer. M’n gastheer wil me 10 euro korting geven op de normale kamerprijs van 55 euro als ik de reservering via booking.com annuleer. Hij betaalt aan booking.com zo’n 20% provisie. In plaats van 55 betaal ik nu 45 euro.