26 juli. Dag 74: Le Puy en Velay-Saint Privat d'Allier 24 km, totaal 1.617 km.

26 juli 2016 - Saint-Privat-d'Allier, Frankrijk

Overnachting; Camping municipal Le Marchat. € 3,75 (alleen overnachting).

Toen ik gisteravond in de jeugdherberg op mijn kamer kwam bleek dat ik de kamer voor mezelf had. Omdat het snikheet was op de kamer heb ik de ramen wijd open gezet. Heerlijk in mijn eentje. Geen gesnurk van anderen zodat ik lekker ongestoord kan slapen. Tja, dat dacht ik toen nog.... Rond half twee 's nachts schrik ik wakker van een geluid bij het open raam. Zachte stemgeluiden en geknerp van grind. Gauw het raam dicht. Even later geschuifel op de gang en gerommel bij de deur van de kamer die beveiligd is met een cijferslot. Iemand probeert tot een paar keer toe de code van het slot. De derde keer geeft het slot een klik en komen er twee mannen binnensluipen. M'n gedachten gaan met me op de loop. Dit kan op dit tijdstip geen zuivere koffie zijn. De mannen liggen in een mum van tijd in het stapelbed tegenover me. Ik durf niet te gaan slapen. Stel je voor dat ik in m'n slaap wordt beroofd. Ik haal me van alles in het hoofd. Ik besluit om m'n kostbaarheden uit m'n tas te halen en in m'n slaapzak te stoppen. Na een tijdje hoor ik gesnurk. Gelukkig ze zijn in dromenland. Nu ik nog.... Oordoppen in en proberen te slapen. Uiteindelijk overwint de slaap het van m'n angst en val ik in slaap.

M'n wekker gaat om kwart over zes. De twee mannen ronken er nog aardig op los. Ik kleed me aan, neem m'n kostbaarheden mee en loop naar de kathedraal. Om zeven uur begint daar een dienst voor pelgrims. Ik schat dat er zo'n vijftig pelgrims in de kathedraal zijn. Het is een mooie, maar sobere dienst.

Na de dienst pak ik m'n spullen in. De twee mannen zijn verdwenen. Snel nog wat ontbijten en rond negenen ben ik op pad. De schoenmaker ligt op de route. Vol trots laat hij mij het resultaat zien. Hij heeft de allerbeste kwaliteit zool gebruikt (Vibram). Santiago moet ik makkelijk halen. Dat heb ik vaker gehoord, ik moet het nog zien....

Even buiten Le Puy en Velay haal ik de eerste pelgrims in. De meesten zijn in Le Puy en Velay gestart en lopen nog niet zo snel. Erg enthousiast klinkt hun 'bonjour' niet. Ze moeten wellicht de knop nog omzetten naar een andere modus. Even later komt mij zelfs een pelgrim tegemoet lopen. De verkeerde kant op dus. Ik vraag of alles oké is. Het is een Vlaming. Hij vertelt dat hij een rondreis heeft gemaakt van acht maanden. Hij is aan het eind van zijn Latijn. In Le Pluy en Velay gaat hij de trein terug nemen naar België. Hij heeft de laatste maanden op alleen brood en kaas geleefd. Voor de trein terug mist hij nog acht euro. Ik geef hem tien euro. Als hij me een hand geeft en bedankt ruik ik een dranklucht.... Hij heeft mij om hulp gevraagd en ik heb hem geholpen. Als hij wat anders met het geld gaat doen dan waarvoor hij het gevraagd heeft dan is dat zijn verantwoordelijkheid.

Een paar kilometer verderop ontmoet ik een medewerker van de plaatselijke Compostella organisatie. Hij vraagt me welke route ik volg. De GR route is onlangs iets verlegd. Allerlei commerciële belangen speelden hierbij een rol. De route loopt nu langs een aantal café's die flink profiteren van de stroom pelgrims. De Compostella organisatie heeft het oorspronkelijke, historische deel in ere hersteld en voorzien van geel/blauwe markeringen. De commercie heeft echter met zwarte verf de symbolen overgeschilderd. De Compostella organisatie heeft daarover heen weer de markeringen aanbrengen enz...... De pelgrim als commercieel object... De man loopt een paar kilometer met me mee om me het begin van de historische route te tonen.

In Saint Privat d'Allier zoek ik de camping op. Ik maak een praatje met een paar Franse pelgrims en een uur later zitten we gezellig op een terras een biertje te drinken. Zo, het eerste contact op dit deel is gelegd.

Ps: ik heb een video toegevoegd

1. Fanny:
    1 augustus 2016
    Jeetje wat een verhaal zeg, ik kan me voorstellen dat het even angstige minuten voor je waren. Gelukkig goed afgelopen. Wat een mooi gebaar van je om ook de andere pelgrim te helpen. Geven en nemen...
    Hoop voor je dat je nu niet teveel "Compostella commercie" gaat tegenkomen onderweg.
    Lieve groet Fan