Dag 25: Givet-Mazée 16 km, totaal 567 km.

7 juni 2016 - Viroinval, België

Overnachting: Chambre d'Hôtes Le point du jour, Rue de Niverlée 31, Mazée. € 25,--.

Op de plank boven het aanrecht liggen allerlei spullen die door pelgrims die hier hebben overnacht zijn achtergelaten. Een nieuwe tandenborstel in verpakking, wegwerpscheermesjes, zeep, pleisters, zakdoekjes, koffie, thee etc. Heb je wat nodig dan kun je dat gewoon pakken en heb jezelf wat over dan laat je dat hier achter. Zo helpen de pelgrims elkaar. Een pelgimsherberg is alleen maar toegankelijk voor pelgrims met een geldig pelgrimspaspoort. Standaard is er een douche en toilet aanwezig. De bedden zijn niet voorzien van lakens. Je dient je eigen slaapzak of lakenzak te gebruiken. Als je geluk hebt ligt er een kussen op het bed en anders wordt het slapen op een stapeltje kleding. Ook voor handdoeken dien jezelf zorg te dragen. Om te voorkomen dat je handdoek nat je rugzak ingaat is het verstandig om gelijk bij aankomst te douchen en 's ochtends niet (weer). De handdoek heeft dan gedurende de nacht tijd om te drogen. De wat "luxere" herbergen hebben als extra een keuken met kookgelegenheid. Van de pelgrims wordt verwacht dat ze de herberg weer schoon achterlaten. Dus geen afwas meer op aanrecht, vloer netjes geveegd, douche en toilet schoongemaakt etc. In de vensterbank ligt een stempel. Dat is hier zelfbediening.

Na het ontbijt, de afwas en schoonmaak van de herberg vertrek ik en doe de sleutels van de herberg in de brievenbus die aan de weg staat. Bij de supermarkt doe ik inkopen voor vanavond. In Mazée waar ik vandaag naartoe loop is helmaal niets. Geen restaurant en geen supermarkt of bakker.

Een paar meter voorbij de supermarkt zit een kapsalon. Mijn kapsel heeft ondertussen wel een opknapbeurt nodig. Er is nog één wachtende voor me. Dat geeft me de gelegenheid om met behulp van Google-translate wat woordjes in te studeren zodat ik de kapster aan kan geven hoe ik geknipt wil worden. Ik probeer nog even voorzichtig te vragen of ze misschien een beetje Engels kan. Helaas geen woord. Met de paar woordjes die ik heb ingestudeerd en wat gebarentaal lukt het toch om uiteindelijk niet voor schut de salon uit te lopen.

Het is vandaag drukkend warm. M'n laatste stuk langs de Maas en daarna neem ik afscheid van deze prachtige rivier. Gisteren ben ik Frankrijk ingelopen. Givet waar ik heb overnacht ligt op Frans grondgebied. Vandaag loop ik België weer in.

Mazée is een ingeslapen dorpje. Het laatste café-restaurant heeft er onlangs de brui aan gegeven. Mijn onderkomen ligt aan de rand van het dorp. In de tuin van de Chambre d'Hotes gooi ik m'n beentjes in de relaxstand en werk ik m'n reisblog bij. In de verte begint het te onweren. De warme dag wordt afgestraft.

1. Gerrit Holstege:
    13 juni 2016
    Ik had op z'n minst een selfie verwacht van je nieuwe coupe; ik ben wel nieuwsgierig namelijk.
    Het is dus niet alleen maar lopen, maar ook plannen en anticiperen, gaaf hoor!
    Graag tot de volgende blog.
    Gerrit