Dag 34: Reims-Germaine 18 km, totaal 744 km.

16 juni 2016 - Germaine, Frankrijk

Overnachting: Le Petit Plessis, 36 Grand Rue, Germaine. Halfpension € 38,--.

Na het ontbijt pak ik m'n tas in. Dat is ondertussen een routineklus geworden. Maar verdorie, ik mis m'n gps! Voor onderweg heb ik een klein formaat (Garmin) gps bij me. Elke ochtend, bij het begin van de wandeling, zet ik het apparaat aan. De gps legt exact het spoor vast waar ik langs loop. Zo kan ik het vastgelegde spoor vergelijken met de routekaartjes uit m'n routeboek. Ik zie dan al snel of ik goed zit of dat ik toch afwijk van de route. Het apparaat heeft me al heel wat kilometers bespaard. Aan het eind van een route zie ik exact hoeveel kilometers ik die dag heb afgelegd. De kaarten staan op het apparaat waardoor ik dus niet afhankelijk ben van een internetverbinding. De kaarten zijn zeer gedetailleerd. Zelfs kleine bospaadjes staan erop. Bij verkeerd lopen navigeer ik via allerlei paadjes weer naar de route zonder terug te hoeven lopen. Ik maak ook dankbaar gebruik van het apparaat om aan het eind van de route naar een overnachtingsadres te navigeren. Kan ik zonder? Ja, natuurlijk. Alleen het maakt het leven van een pelgrim wel een stuk makkelijker. Gisteren heb ik de gps op de kamer laten liggen en dat had ik dus beter niet kunnen doen. Die moet dus gejat zijn. Eerst maar eens naar de receptie. Daar gaan ze uitzoeken wie de kamer heeft schoongemaakt. Ze vragen mij om in de tussentijd alles in m'n rugzak nog eens goed na te kijken. Ik haal de hele rugzak leeg. Alle zakjes kijk ik na. En in een zakje met allerlei losse spullen vind ik de gps weer terug... Yes!! Gisteren heb ik dus de gps in het zakje gedaan zodat deze niet open en bloot op tafel lag. Dat wist ik dus niet meer. Ouderdom.... De receptie is blij dat de gps weer boven water is gekomen. Ze hadden anders de schoonmakers aan de tand moeten voelen. Tas dus voor de tweede keer ingepakt.

Buiten regent het flink. Ik kijk er al niet meer van op. Op m'n Teva-sandalen ga ik naar de schoenmaker. Vol trots laat schoenmaker Verdonk mij het resultaat zien. Santiago moeten ze nu makkelijk kunnen halen volgens hem. Laten we het hopen!

Na een uurtje in de stromende regen te hebben gelopen kom ik langs restaurant de "Gouden Bogen" (Mac Donalds). Een tent die ik normaal links zou laten liggen. Op de vlucht voor de regen is elke schuilplaats nu goed, dus gauw naar binnen. Twee capuchino's en twee uur verder wordt de regen wat minder heftig en ga ik verder. Bij een Intersportvestiging haal ik snel een flacon impregneermiddel voor m'n leren wandelschoenen. Het leer is ondertussen te poreus geworden. Na een dag regen zijn m'n sokken nat.

Een uur voordat ik arriveer op m'n bestemming kom ik in het bos terecht in een flinke onweersbui. Tas maar weer af, stokken een paar meter van me af en schuilen onder het struikgewas. Het gaat me daar te keer! Het water komt met stroompjes de helling af. Ik laat het, zowel letterlijk als figuurlijk, maar over me heen komen. Tja, wat kan ik ook anders.

In Germaine heb ik een prachtige gite. Kamer met slaapbank, keuken en badkamer. Een klein beetje een thuisgevoel. Om zeven uur brengt de eigenaar het avondeten en ook gelijk het ontbijt voor de volgende ochtend. Na het avondeten de schoenen impregneren en daarna doe ik helemaal niets meer.

1. Marijke:
    21 juni 2016
    Wat een ervaring weer Dirk! Fijn dat je schoenen weer zijn gemaakt en dat je de gps weer hebt gevonden, heel belangrijk! Ik hoop voor je dat het weer vandaag droog zal zijn...