Dag 94 t/m 96. Lauzerte-Lectoure 77 km, totaal 2.108.

17 augustus 2016 - Lectoure, Frankrijk

15 aug. Dag 94: Lauzerte-Moissac 25 km, totaal 2.056 km. Overnachting; Gîte Chambre d'hôtes Ultreia. € 20,-- (halfpension).

Volgens Corinne, de beheerder van de gîte, is de route naar Moissac vrij vlak. Slechts een paar steile stukken. Nou, dat viel nog best tegen....

De meeste pelgrims in de gîte zijn 'vakantie' pelgrims. Ze zijn nog niet voldoende getraind voor de heftige stukken op de route. Ik heb ze al gauw achter me gelaten. Samen oplopen loopt niet lekker. Qua tempo moet ik dan flink gas terugnemen. Gewoon lekker alleen lopen. Ik kom ze in de gîte wel weer tegen.

Rond één uur 's middags arriveer ik in de gîte. De eigenaars zijn Ieren. Als ze horen dat ik uit Nederland ben komen lopen vinden ze dat zo geweldig dat ze me het avondeten gratis aanbieden. Geweldig toch? Twee uur later arriveren ook het Franse koppel waar ik gisteravond een borrel mee heb gedronken op het dorpsplein van Lauzerte. Na de douche gaan we Moissac verkennen. We brengen een bezoek aan de beroemde abdij. In de abdijkerk wonen we het avondgebed bij. Ik blijf dat mooi vinden. Het geeft me een innerlijke rust, een vredig gevoel.

De Ierse eigenaars van de gîte verwennen ons met een heerlijk diner en dito wijn. Na het eten ga ik nog even naar de abdijkerk waar net een processie is begonnen. Een ander, wat ouder Frans koppel, die ik een paar keer ben tegengekomen op de camino komen naar me toe en vragen of ik samen met hen wat wil drinken op het plein voor de kerk. Tuurlijk! Ik ben de laatste die naar bed gaat in de gîte..... Alles uit het leven zuigen wat erin zit. Vive la vie!

16 aug. Dag 95: Moissac-Auvillar 20 km, totaal 2.076 km. Overnachting; Gîte d'étappe Chez le Saint-Jacques. € 20,-- (incl ontbijt).

Vanaf Moissac is er een route langs het kanaal of een wat langere, lastige route over de heuvels. Ik kies voor de laatste. Omdat de meeste pelgrims kiezen voor de makkelijke route is het lekker rustig. Ook is het minder eentonig dan langs een kaarsrecht kanaal. Uiteindelijk komen de twee routes weer samen en loop ik alsnog een kilometer of vijf langs het saaie kanaal.

M'n onderdak ligt aan het oude antieke dorpsplein van Auvillar. Ik krijg in m'n eentje een tweepersoons kamer in een prachtig oud gerestaureerd huis. De eigenaars zijn Duitsers die hier ondertussen al zo'n twintig jaar wonen. Ik ben de enige pelgrim in dit huis. In het dorp loop ik wat rond in de hoop wat andere pelgrims te ontmoeten. De meesten houden met deze hitte waarschijnlijk een siësta want ik kom er geen tegen. Bij de supermarkt doe ik wat inkopen voor de lunch en op m'n koele kamer nuttig ik die. Ook 's avonds kom ik op mijn rondje door het dorp geen pelgrims tegen. De meesten zitten in de gemeentelijke gîte en koken daar in de keuken hun eigen potje. Ik heb geen zin om in m'n eentje in een restaurant te gaan zitten en koop bij de bakker een appelflap en een eclair. Verkeerd maar wel erg lekker!

Ik lig die avond vroeg op bed. Ik mis het gezelschap van medepelgrims....

17 aug. Dag 96: Auvillar-Lectoure 32 km, totaal 2.108 km. Overnachting; Accueil chrétien au presbytère. € donativo (halfpension).

De vriendelijke Duitse eigenaar van de gîte geeft me voor onderweg een stokbrood mee. Vandaag een lange route van 32 kilometer. Onderweg kom ik praktisch geen pelgrims tegen. Ze lopen of voor me uit of achter me aan. Ik heb vandaag niets gereserveerd. Ik laat het over aan het leven....

In Lectoure klop ik aan bij de presbytère. Ze hebben nog een plaats op de slaapzaal. Na de douche snel naar het postkantoor om m'n pakketje vanuit Nederland op te halen. Helaas kom ik net tien minuten te laat aan. Morgenochtend gaat het postkantoor pas om negen uur open. Dat wordt dus een late start.... In de stad kom ik Eric tegen. Een Canadees die ik onderweg al een paar keer ben tegen gekomen. We zoeken samen een terrasje op. Al gauw krijgen we gezelschap van nog een paar pelgrims. Rond zevenen zakken we af naar de presbytére voor het avondeten. Het wordt een gezellige avond. We hebben onderling veel lol. Het is een gemêleerd gezelschap. Een Canadees, een Duitser, een paar Fransen, een Spanjaard en een Nederlander. George de Spanjaard doet de camino op de fiets. Wat bijzonder is, is dat hij de wandelcamino fietst. Soms moet hij op lastige steile stukken z'n fiets met bagage op z'n schouders nemen. Een gewicht van zo'n dertig kilo! Respect voor iemand van achter in de zestig!  Na het avondeten is iedereen uitgeteld. Ik krijg niemand meer gemotiveerd voor een een slaapmutsje in de stad. Dan maar alleen. Ik kan nog geen afscheid nemen van deze mooi dag.....

1. Ria moerland:
    1 september 2016
    Ha broer,ik ben blij dat we weer wat van je horen,en dat je het zo naar je zin hebt op de camino.
    Wat zal jij weer moeten wennen aan het gewone leven hier,maar dat duurd nog wel even als je gezond mag blijven en de tocht uit kan lopen,nog veel plezier.
    Groetjes uit genemuiden van johan en ria.
  2. Hermien:
    1 september 2016
    Hoi Dirk. Ik begrijp nu waarom we langer moeten wachten op je mooie verhalen. Je hebt het gewoon te druk en gezellig met al je pelgrims. Nog zo'n 1.000 km voor de boeg, dus blijven genieten.
  3. Karin:
    Ha Dirk
    Ja ik dacht ook al dat het heel gezellig was daar, had bij Jolanda al eens geinformeerd (;
    Het lijkt me ook wel heel tijdrovend zulke verhalen, had er al veel bewondering voor dat je elke dag een stuk schreef.Maar genieten is het belangrijkste en dat doe je zo te horen!
    groeten Karin
  4. Henk en Thea:
    2 september 2016
    Jouw verhalen missen we meteen, we maakten ons al bijna zorgen :)
    Prachtig hoe jouw dagen zich vullen met ontmoetingen en ervaringen!
    Het is alsof we er zelf bij zijn....
  5. Henk en Thea:
    2 september 2016
    Wij missen je verhalen meteen en maakten ons al zorgen :)
    Prachtig hoe jouw dagen zich vullen met wandelen, ontmoetingen en bijzondere ervaringen!
    Alsof we erbij zijn..., hartelijke groet, Henk en Thea
  6. Henk en Thea:
    2 september 2016
    Foutje..., dacht dat het niet geplaatst was!
  7. Marielle du camping de Bert:
    Hi Dirk,
    Happy to read you again and to discover with your photos several french areas I don't know.
    And happy you feel good with all the pilgrims you met along your camino.
    Take care of yourself , take your time, you experience a unique moment.
    Amicalement.
    Mari2ll