Dinsdag 29 augustus, Pontremoli-Aulla 33 km, totaal 506 km.

29 augustus 2017 - Aulla, Italië

Antonio vertrekt als eerste. Hij wil vandaag weer een lange etappe lopen. Morgan, Guiseppe en ik hebben behoefte aan een 'rustig aan' dagje. De spieren wat rust geven. De eerstvolgende grote plaats, Filetto, is zo'n 18 kilomer verderop. Helaas is de ostello daar onlangs gesloten. Teveel niet betalende pelgrims vrees ik.... Er is in de buurt wel een camping die bungalows verhuurt. De prijs is redelijk dus boeken maar. Aan de rand van het dorp komen we langs een kerk waar volgens Guiseppe een 12de eeuws labyrinth moet hangen. Dat moeten we zien volgens hem. De kerk is echter nog gesloten. Er komt toevallig net een vrouw aanrijden die de koster van de kerk blijkt te zijn. Binnendoor worden we, via een muffige gang, naar de kerk geloodst. Bij het labyrinth, niet veel groter dan 30x30, steekt de vrouw in het Italiaans, een heel verhaal af. Het labyrinth lijkt op een uitvergrote versie van een spel dat ik als kind wel eens speelde. Door een vlak te kantelen kun je een stalen balletje naar de uitgang van een doolhof leiden. Maar om daarvoor nou een half uur voor te gaan staren....Maar goed uit fatsoen blijf ik aandachtig meestaren. Ik loop wat sneller dan Morgan en Guiseppe en ik raak ze onderweg dan ook al snel kwijt. Ik wacht ze op in Filetto, de plaats waar we op een camping een bungalow hebben geboekt. Ondertussen vul ik mijn waterzak weer bij. Met deze hitte drink ik toch al gauw een liter of zes water per dag. Onderweg zijn er gelukkig voldoende waterpunten om de voorraad weer aan te vullen. Als de andere twee arriveren overleggen we wat we gaan doen. Zoals zo vaak stellen we onze plannen gaandeweg de dag toch weer bij. Het is nog te vroeg om nu te stoppen en iedereen voelt voldoende energie om nog een stuk verder te gaan. We annuleren de bungalow en gaan verder. Het is nog een flink stuk lopen naar Aulla maar de route is goed te doen. Het gaat net als gisteren nog steeds op en neer maar het is minder steil. Pas rond half zes arriveer ik in Aulla. Vlak voor de ostella pak ik een terrasje en geniet van een ijskoud Italiaans biertje (Moretti). Morgan sluit zich een half uur later bij me aan. In de ostello ontmoeten we Antonio weer. 's Avonds een heerlijk pelgrimsmenu bij een restaurant in de buurt. Pasta, kip, salade, dessert en wijn voor slechts 10 euro. Guiseppe houdt van het componeren van muziek. Hij heeft op z'n Iphone een app waar hij diverse instrumenten kan bespelen en samenvoegen. Hij heeft 5 jaar in China gewoond en kan een paar woordjes Chinees spreken. We liggen in een deuk als hij in het Chinees wat gezongen tekst toevoegd. Het afspelen van de compositie werkt nog meer op onze lachspieren. De rest van de aanwezigen kijken zo nu en dan wat vreemd onze kant op. Je hoort ze denken; "die pelgrims die sporen niet helemaal". We sluiten de avond af met een heerlijk Italiaans ijsje.

1. B. Bonthuis:
    3 september 2017
    Het is zondagochtend 8.00 uur. Anoushe is wakker, Kiyan slaapt nog. Eerst een kopje koffie drinken en op mijn telefoon kijken of er een nieuw reisverslag is. Ik lees het verhaal al lachend. Geweldig! Wat een humor. Ik zie het ook voor mij hoe je daar dan in een kerk naar het labyrinth kijkt en bij jezelf denkt, waar kijken we eigenlijk naar en dan toch uit fatsoen blijft kijken. Leuk ook om te lezen dat je meer dan gezellige mensen hebt ontmoet.
    Geniet! Dikke kus uit Zwolle
  2. Hermien:
    3 september 2017
    Je hebt het weer uitermate gezellig met al die leuke mensen om je heen. Lekker lopen, eten, drinken en lachen. Geweldig! 6 liter water op een dag; dat is wel veel!!!!