Do 23 aug Cerignola-Canosa di Puglia 18 km, totaal 477 km.

23 augustus 2018 - Canosa di Puglia, Italië

Overnachting: B&B Casa di Nonna Lia 36,00.

Vandaag voor de tweede dag op rij een route van onder de 20 km. Richting de kust begint het merkbaar groener om me heen te worden. Ook vandaag een relaxte wandeling op door wijngaarden slingerende zandpaadjes. Boven de wijngaarden zijn her en der nevelige mistvlarden te zien. De boeren zijn weer bezig met gifspuiten. Een grote ventilator die achter een tractor hangt vernevelt het gif. Bescherming dragen de boeren niet. Ik helaas ook niet.... Adem zolang mogelijk inhouden zodra er een wolk gif m’n kant opwaait. Je vraagt je af hoe gezond het drinken van Italiaanse wijnen nog kan zijn. Ook voor de diverse insectenpopulaties moet het zeer nadelige gevolgen hebben. Maar ja, geld, geld, geld.... Alles moet wijken voor geld. Vlak voor Canosa kom ik op een verkeersdrukke toegangsweg terecht. Er is praktisch geen ruimte om te lopen. Ik probeer meestal links van de weg te lopen zodat ik geen verkeer gelijk achter me heb wat ik niet zie aankomen. Zoals al eerder gezegd zijn Italianen totale gekken in het verkeer. Ze rijden hard en roekeloos en geduld kennen ze al helemaal niet. De claxon wordt hier voor elk klein wissewasje gebruikt. Wat ze vooral niet doen is afremmen. Dit keer ging het bijna echt mis. Een auto komt wel heel dicht tegen de bermkant op me afrijden omdat er een vrachtwagen als tegenligger op de andere rijbaan aankomt. Ik ga nog verder de berm in en toch raakt hij mijn stok. Ik schrik me te pleuris. Hij moet de tik gehoord hebben. Maar ach het is maar een voetganger gewoon doorrijden. Mochten ze hier in het zeldzame geval al stoepen hebben dan zijn die zo vreselijk krakkemikkig dat een voet verzwikken een reëel risico is. Maar goed, ik heb het er weer goed van afgebracht. Rond haf twee ben ik op de kamer van de B&B. Ik kan hier zowaar een keer een wasje draaien in een wasmachine. Na al die dagelijkse handwasjes geen overbodige luxe. ‘S avonds eet ik bij een restaurant (Osteria Vinalia) die m’n gastvrouw me heeft aangeraden en die ook op Tripadvisor erg goede recensies krijgt. In no-time had ik vijf verschillende antipasti gerechtjes op tafel staan. Het eten in Zuid-Italië is een feestje. Ik heb m’n buikje vol gegeten en hoefde slechts 20 euro te betalen. En dat was dan ook nog inclusief een halve liter wijn.