Donderdag 24 augustus, Piacenza-Fiorenzuola 32 km, totaal 355 km.

24 augustus 2017 - Fiorenzuola d'Arda, Italië

De donativo laten we achter op het bed en de kamersleutel doen we in de brievenbus. Het was een perfecte kamer. De airco haalde de benauwdheid en hitte uit de kamer waardoor we een stuk beter geslapen hebben.

Piacenza is een prachtige oude stad. Het is gewoon jammer om door zo'n stad heen te trekken en verder niets van de stad te zien. Gisteravond hebben we daarom al een gedeelte van de stad verkend. Vanochtend doen we de rest door simpelweg de route van de Via Francigena door de oude binnenstad te volgen. We hebben vandaag een wandeling van zeven uur voor de boeg maar toch nemen we de tijd in het oude centrum. We zien wel hoe het verder loopt vandaag.

Langzaam maar zeker lopen we de stad uit en voordat we het weten lopen we langs een drukke autoweg. Overal om ons heen het gekmakende geraas van auto's. En het is uitkijken geblazen want we hebben maar goed een halve meter vluchtstrook tot onze beschikking. De verzoeking duurt maar liefst anderhalf uur. Daarna volgt de route smalle, geasfalteerde wegen door een verder oninteressant vlak landschap. Het duurt voor m'n gevoel erg lang voordat we eindelijk rond half vijf arriveren in Fiorenzuola.

De ostello is een donativo. Meestal stop je de volgende ochtend dan je donativo in een daarvoor bestemd geldkistje. Nu vroeg de dame die ons incheckte gelijk al om de donativo aan haar af te geven. Vreemd. We hebben nog niet eens de kamer en douche gezien en we moeten nu al beslissen wat we geven. Waarschijnlijk hebben ze een slechte ervaring met pelgrims die helemaal niets geven als ze weggaan. Het is dan te anoniem. Niemand kan het controleren. Nu kun je er niet onderuit door iets te geven. Door het op deze manier te doen mag het in mijn beleving eigenlijk geen donativo meer heten.

Er zijn nog twee pelgrims in de naburige kamer. Een Canadees (Charles) en een Belg (Morgan). Beiden Franstalig maar ze spreken beiden voortreffelijk Engels. 's Avonds eten we met z'n vieren bij een restaurant op steenworp afstand van de ostello en bestellen 'il menu del pelegrino'. Het bleef nog lang onrustig in de straten van Fiorenzuola.....

1. Fanny:
    26 augustus 2017
    Wat fijn dat je een goede nacht hebt gehad, dat begint de dag een stuk beter! Van de mooie oudheid van de stad naar de drukke verkeersweg, jeetje groter contrast kan je niet hebben. En wat leuk om s avonds telkens weer nieuwe pelgrims te ontmoeten en samen te toasten op het goede leven.
    Dit doe je goed!

Lieve groet Fan
  2. Gerrit Holstege:
    27 augustus 2017
    Ik ben wel heel benieuwd hoe die onrust eruit heeft gezien in Fiorinzuola......
    De foto's zien er trouwens hartstikke leuk en gezellig uit. Gaaf om op te trekken met mensen met hetzelfde doel.
    Brengt deze tocht je wat je ervan had verwacht?
    Gr. Gerrit