Ma 27 aug Bari- Mola di Bari 24 km, totaal  590 km.

27 augustus 2018 - Mola di Bari, Italië

Overnachting: Hotel Gabbiano 65,00.

Het is een verademing om langs de kust te lopen. Een briesje maakt dat het goed uit te houden is. De eerste helft loop ik helaas wel langs een verkeersdrukke weg maar ook hier hebben ze een fiets- en voetgangerspad. De officiële route buigt op een gegeven moment af van de kust omdat er geen fatsoenlijk pad langs de kust zou liggen. Daar heb ik eigenlijk niet zo’n zin aan. Op het punt waar ik landinwaarts moet staat er inderdaad een verbodsbord voor voetgangers. Toch zie ik gewoon mensen op het pad lopen. Ik schiet iemand aan en vraag of ik via dit pad bij de volgende plaats kan komen. Geen probleem. Een prachtige wandeling vlak langs de kust volgt. Zo nu en dan passeer ik van die mini-strandjes. Ik neem tussendoor wat meer pauzes dan ik gewend ben. Ik heb voor vanavond nog geen accomodatie geboekt. Er was op booking.com wel wat beschikbaar maar dat was erg duur. Ik moet er trouwens ook wel rekening mee houden dat overnachtingen voor 30 á 35 euro nu wel passé zijn. De toeristisch drukke kust is nou eenmaal wat duurder. In Mola di Bari zit aan de kust een driesterrenhotel. Hier maar eens proberen. De receptionist is erg afstandelijk en nou niet bepaald vriendelijk. Hij heeft nog één kamer en die moet maar liefst 65 euro kosten. Ik geef aan dat ik pelgrim ben en vraag of hij nog iets aan de prijs kan doen. Stoicijns kijkt hij me aan. Het is ondertussen al tegen drieën en veel puf om nog verder te lopen heb ik niet. Ik zie het al voor me dat ik nog eens een paar uur moet lopen en dan vervolgens niets kan vinden. Vooruit dan maar. De kamer is totaal niet wat ik er van verwacht had. Het ruikt er muffig, de vitrages zijn geel uitgeslagen, de lakens zien eruit alsof ze niet verschoond zijn, de douche is niet meer dan een lauw pisstraaltje.... Ach maar verder niet over opwinden, dat lost toch niets op. Tot nu toe heb ik het meestal getroffen. Nu een keer een rotte appel tussendoor. De pizza ‘s avonds is de beste die ik tot nu toe heb gehad in Italië. Ik was gelukkig nog net op tijd voor een tafeltje. Veel mensen zaten buiten te wachten tot er weer een tafeltje vrij kwam.

1. Gerrit Holstege:
    29 augustus 2018
    Hartelijke groeten van Jaap en mij vanuit een mooi en zwoel Lucca en een heerlijk glas Toscaanse wijn.