Vr 10 aug Mignano Monte Lungo-Alife 39 km, totaal 240 km.

10 augustus 2018 - Alife, Italië

Overnachting kerk La Madonna delle Grazie. Gift 10,00

Zes uur loop ik het hek uit van het  landhuis. Het is nog een beetje mistig in m’n hoofd. De eigenaar zat nog even met bekenden na te praten en schonk ook mij bij van een wijn die volgens hem fantastisch was. Hij had gelijk. Te lekker... Als hekkensluiter een limoncello. Van de warmte op de kamer heb ik gek genoeg geen last gehad....Vandaag een lang traject van 39 km. Na de relaxte dag van gisteren moet dat kumnen. Uiteindelijk natuurlijk wel weer in de hitte lopen maar dat ik praktisch niet langs drukke wegen hoef te lopen maakt veel goed. De omgeving is prachtig. Ik kom dwars door een veld met heerlijk ruikende paarsachtige bloemen. De vlinders zijn er dol op. Zelden zoveel vlinders bij elkaar gezien. Een prachtig gezicht. Tegen vieren loop ik Alife in. Aan de rand vlak voor de stadspoort duik ik neer op een terras. De eigenaar knoopt een praatje met me aan. Hij heeft vroeger een tijdje in Duitsland gewoond en spreekt daarom een beetje Duits. Hij vertelt dat de meeste pelgrims naar de kerk 2 kilometer buiten het dorp gaan voor onderdak. Ik ben bij dat kerkje langs gelopen en moet dus weer klein half uurtje teruglopen. Na deze lange tocht geen prettig vooruitzicht. Het dorp zit middenin een festivalweek dus het zijn drukke tijden voor deze kroeg. Als ik even geduld heb wil hij me met z’n auto wel naar de kerk rijden. Ik krijg een schouderklopje en een kneepje in m’n wang. Simpele gebaren die me even goed doen. Even later spreekt z’n dochter me aan. Ze heeft de camino naar  Santiago voor een paar jaar gelopen vanaf Spanje. Dat schept gelijk een band. Ze kan goed Engels. Even gezellig zitten kletsen. Tegen 7 uur pas heeft de eigenaar tijd om me weg te brengen. Hij zet me af bij een veevoederbedrijf zo’n 300 meter van de kerk. Hier woont de vrouw die het onderkomen beheert. Ik bedank de man en neem afscheid. Op het terrein schiet ik een jonge vrouw aan en vraag of het mogelijk is om in de kerk te slapen. Tuurlijk, kom maar mee. Ze neemt me mee naar het woonhuis achter de zaak. Daar wordt ik voorgesteld aan haar moeder die de rest verder regelt. Eerst krijg ik wat te drinken en een paar

stukken meloem. Of ik al gegeten heb?  Nee, nog niet. Ze pakt de telefoon en belt met iemand. Om acht uur zal me iemand ophalen en naar een restaurant brengen waar ze een pelgrimsmenu serveren. Perfect. De vrouw brengt me met haar auto naar de kerk. Eerst in de kerk een stempel in m’n paspoort en dan door naar het gebouw aan de zijkant van de kerk. Ondertussen legt ze me van alles uit waar ik geen jota van snap. Ik doe maar alsof. Ze drukt me vlak voordat ze weggaat nog eens op het hart dat ik om acht uur wordt opgehaald. Stipt acht uur zit ik beneden op een bankje te wachten. Om half negen bedenk ik me dat het wellicht de bedoeling is dat ik naar haar huis loop en dat zij me misschien wegbrengt. Bij haar huis aangekomen zijn de hekken gesloten. Op aanbellen wordt verder niet gereageerd. Ik zal wel iets niet helemaal goed begrepen hebben. Ik loop wel terug en ga wel een noodvoorziening uit m’n tas aanbreken (pasta met tonijn). Halverwege stopt er een auto naast en vraagt of ik een ‘pellegrino’ ben. Dat klopt. Het is de eigenaar van het restaurant. Ik stap in en ruim 5 kilometer verderop stap ik weer uit bij zijn restaurant. Meer een woonkamer waarin wat tafels zijn gezet. Ik krijg die avond heerlijk te eten. Als primi een pasta en als secondi (het hoofdgerecht zeg maar) pittige gehaktworstjes met paddestoelen. De paddestoelen zijn vanochtend door hem vers uit het nabij gelegen bos geplukt. Heerlijk! Als toetje een zelfgemaakte amarenenlikeur. Tegen tienen was ik weer terug bij de kerk. Er is vandaag weer goed voor me gezorgd! De ruimte waar het bed staat is veel te warm. Ik zoek een koele ruimte op en leg m’n luchtbed op de grond. Om 11 uur sta ik stijf van de schrik als recht boven me de kerkklok met doffe dreunende slagen het dorp laat weten hoe laat het is. Oordoppen in want anders ga ik een slechte nacht krijgen.