Woensdag 13 september, Viterbo-Capranica 32 km, totaal 933 km.

13 september 2017 - Capranica, Italië

Ik ben altijd weer verbaasd hoe m'n lijf zich na een nachtje rust heeft weten te herstellen. Toen ik hier gisteren na een tocht van 35 kilometer aankwam zat ik er toch behoorlijk doorheen. Nu 12 uur later bruis ik weer van de energie. Ik kan de hele wereld weer aan. Vandaag wil ik proberen om 40 kilometer te lopen. Dat is zonder pauze minimaal 9 uur stappen. Minder lopen kan maar dan wordt het een overnachting in de tent.

Een groot deel van de route loop ik door hazelnootgaarden. Het oogstseizoen is begonnen en overal om me heen is men bezig met blazers om de hazelnoten naar de paden tussen de bomen te blazen. Daarna worden ze met grote machines opgezogen. Zo nu en dan ben ik tussen de bomen het spoor volledig bijster. Het pad is niet altijd duidelijk zichbaar en de routetekens zijn spaarzaam. Als ik uiteindelijk uitkom op het erf van een boer is deze niet blij met mijn bezoek. Hij wijst op zijn ogen om aan te geven dat ik beter uit m'n doppen had moeten kijken en de routetekens had moeten volgen. Zijn zoon komt erbij en sust zijn vader wat. Hij wijst me de weg om de route weer op te kunnen pakken. Als ik in Capranica aankom is het al vijf uur. Ik moet nog zo'n anderhalf uur lopen naar m'n eindbestemming. Veel puf heb ik niet meer. Aan de rand van het dorp zie ik een prachtige plek om m'n tent op te zetten. Een grasveldje met een fonteintje en aan de overkant van de weg een bar en een supermarkt. Perfect! Eerst m'n inspanningen van die dag maar eens afblussen met een biertje..... Daarna wat te eten halen bij de supermarkt, tentje opzetten, eten en vroeg onder zeil.