Woensdag 30 augustus en donderdag 31 augustus, Aulla-Sarzana-Massa 45 km, totaal 551 km.

31 augustus 2017 - Massa, Italië

Woensdag 30 augustus
Antonio wil vandaag weer een lange etappe maken. Morgan, Giuseppe en ik zijn vastbesloten om vandaag niet verder te gaan dan Sarzanza, een etappe van slechts 16 kilometer. Ik doe mezelf de belofte om het vandaag echt rustig aan te doen. Rond het middaguur loop ik het historische centrum van Sarzana al binnen. Bij een bakker haal ik een paar verse broodjes ham die ik op het bankje voor de zaak oppeuzel. Morgan en Giuseppe arriveren een tijdje later. We gaan op zoek naar een  onderkomen. Dat valt in deze stad nog niet mee. Tenzij je de hoofdprijs wilt betalen. We vinden uiteindelijk een bed and breakfast. Om wat kosten te besparen stel ik voor dat we met z'n drieën op een tweepersoonskamer gaan. Ik slaap wel op m'n luchtbedje op de grond. Zo brengen we de kosten terug van 30 naar 20 euro per persoon. Tot een uur of zes relaxen we in de B&B. Daarna de stad verkennen, aperatiefje op een terras en een uitstekende maaltijd ergens op een mooi pleintje. Wat wil een pelgrim nog meer?

Donderdag 31 augustus
Na een ontbijt met veel zoetigheden lopen we met z'n drieën richting Avenza. Deze stad ligt zo'n 2 kilometer verwijderd van de zee. Het is bewolkt en zo nu en dan valt er een buitje. Het is net niet genoeg om het regentenu aan te trekken, een regenhoes om de rugzak is voldoende. Giuseppe heeft echter geen regenhoes en wil in Avenza hier naar op zoek gaan. In de gids van Morgan wordt vanaf Avenza een alternatieve route via de boulevard aangegeven. De 'normale' bewegwijzerde route gaat door de bergen. Klimmen en dalen dus. Ik ga te rade bij m'n benen en zij geven de doorslag ;-)) In Avenza gaat Giuseppe op zoek naar een regenhoes voor z'n rugzak. Wij doen ondertussen wat inkopen voor de lunch aan het strand. Op de afgesproken plek in de binnenstad van Avenza is Giuseppe echter in geen velden of wegen te bespeuren. We besluiten alvast richting het strand te lopen en sturen Giuseppe een sms bericht. Even later krijgen we een berichtje terug dat hij toch niet via het strand wil lopen en uiteindelijk ook wat verder wil lopen vandaag dan wat oorspronkelijk de bedoeling was. De wispelturigheid van de Italianen.... Op het strand genieten Morgan en ik van onze lunch. Om bij de ostello in Massa te komen moeten we eerst een aantal kilometers op de boulevard afleggen en daarna weer een stuk landinwaarts lopen. Morgan is moe. Hij is nu twee maanden onderweg en heeft amper rust genomen. Hij wil vandaag niet al te ver meer lopen en boekt daarom een B&B een kilometer of vijf verderop. Vandaag gaat hij zijn benen laten rusten op een strandbed. Morgen zien we elkaar weer bij de volgende ostello die Morgan al heeft geboekt. We nemen afscheid en ik loop verder over de hete, drukke en oerlelijke boulevard. Was ik maar weer in de stilte van de natuur.... Ik versnel m'n pas. Ik wil hier zo snel mogelijk weg. Twee uur later ben ik in Massa. Ik gun mezelf een biertje voordat ik op zoek ga naar de ostello. Nou ja op zoek; de ostello zit op de hoek van het centrale plein. Op een kamer van vier is reeds een Italiaanse pelgrim aanwezig. Hij doet de Francigena op de fiets. Een aardige vent. We pakken gezamenlijk een biertje op een terras en pikken ergens een broodje kebab.