Dag 87: Lacapelle Marival-Gramat 26 km, totaal 1.907 km.

8 augustus 2016 - Moissac, Frankrijk

Overnachting; l'Hospitalité de Béthanie d'Alzou. € Donativo (vrije gift) halfpension.

De camping is nog in diepe rust als ik om half zeven m'n tentje weer afbreek. Het gaat 32 graden worden vandaag dus op tijd van start.

Rocamadour is volgens de gids nog 36 kilometer lopen. Meestal is het in werkelijkheid iets meer. M'n oorspronkelijke planning was om dat in één dag te lopen. Met deze temperaturen is dat niet verstandig. Ik stop daarom in Gramat. Een trip van rond de 25 kilometer.

In het dorp komt de zwever weer achter me aan. 'Money, money, money, money......'. Ik negeer hem. Geld gaat zijn probleem niet oplossen.

Ik loop vandaag zwaar. M'n benen voelen verzuurd aan en m'n rugzak voelt aan alsof er dertig kilo lood in zit. De route voert me door een prachtig landschap. Zo nu en dan passeer ik een dorpje. Het is maandag dus alles is gesloten. Vandaag dus geen koffie met een croissantje.

Na drie uur lopen kom ik aan bij een schattige camping met een leuk terrasje. Tijd voor een 'café au lait'. Croissantjes verkopen ze niet, dan maar een pak koekjes. Ik eet het halve pak leeg. Ach, dik word ik er toch niet van....

In Gramat kom ik langs een gîte van de parochie van Gramat. De gîte staat niet in mijn gids dus ik verwacht niet dat de gîte al volgeboekt is met pelgrims die vooraf reserveren. Helaas gaat de gîte pas om vier uur open. Ik bezoek in het centrum de kathedraal en laat, zittend op een kerkbank, de stilte op me inwerken. Het is er heerlijk koel. Ik voel me moe en  voordat ik het weet val ik in slaap. Ik schrik wakker van een paar toeristen die met hun camera's het interieur van de kathedraal digitaal aan het vastleggen zijn. Loom loop ik naar de gîte. Daar wordt ik ontzettend hartelijk en warm onthaald. De gastvrouw legt me uit dat de gîte wordt gerund door vrijwilligers. Het avondeten is om zeven uur en het ontbijt vanaf zeven uur 's ochtends. En dat alles op basis van een donativo, een vrijwillige bijdrage. Ik ben vanavond de enige pelgrim. Morgen zijn ze volgeboekt en gisteren zaten ze ook vol. Lekker rustig vannacht.

Na een verkwikkende douche loop ik de stad weer in. Terrasje pikken en boodschappen doen. 'S avonds eet ik samen met de gastvrouw en de beheerder van de gîte. Ik ben de enige gast en er is speciaal voor mij gekookt. Deze mensen zijn zo ontzettend aardig. Om half tien lig ik al op bed. Heerlijk slapen!

1. Tamara:
    Ha broer,

Leuk om elke dag iets van je te lezen!
    Mooie reis met veel mooie ontmoetingen.
    Op de Werf vinden Ramon en Vinand het ook leuk om te horen wat je allemaal hebt meegemaakt.
    Veel loopplezier!

Groetjes,
    Tamara
  2. B. Bonthuis:
    Hallo broer,

Hier een berichtje uit Zwolle. Wat sneu om die zwerver zo te zien bedelen om geld. Ik ben dan altijd benieuwd hoe het is gekomen, wat is er gebeurd in iemands leven. Het slapen in de kerk zie ik voor mij....haha...lekker hoor...

Dikke kus

Je zusje
  3. Dicky Dick:
    16 augustus 2016
    Nou Dirk, kan je niet gewoon voortaan lekker in de kerk overnachten? Goede voortzetting van je betekenisvolle trip. Niet alleen voor jezelf, maar doordat je je reisverhalen zo prachtig deelt ook voor anderen. Kijk alweer uit naar de volgende. Knuffie!