Dag 24: Anhée-Givet 32 km, totaal 551 km.

6 juni 2016 - Givet, Frankrijk

Overnachting: Refuge Paroisse Notre Dame, Rue Oger 6, Givet. € 5,-- (alleen overnachting).

Na het ontbijt moet ik mijn bijdrage leveren aan de pelgrimstatistieken en de verzamelwoede van de familie. Er volgt een routine waarvan ik vermoed dat die met elke pelgrim wordt doorlopen. Eerst krijg ik een kaart van Nederland voor m'n neus geschoteld waarop ik met een markeerstift mag aangeven waar ik vandaan kom. Genemuiden staat er zowaar op. Daarna mag ik in een schrift bij pelgrimnummer 414 mijn naam en woonplaats invullen. Vervolgens word ik naar buiten gedirigeerd en worden er, tegen de achtergrond van een garagedeur, een aantal statieportretten van me genomen. Die foto's komen dan uiteindelijk weer in fotoalbum nummer 6 terecht.
De pelgrim als verzamelobject.....

Ik vervolg mijn tocht langs de liefelijke Maas. Een uur later kom ik aan in Dinant en volg de bordjes naar de abdij van Leffe. Het is dat er bordjes bij de abdij staan anders was ik er zo voorbij gelopen. Het is maar een kleine pietluttige abdij. Van een abdij waarvan de naam verbonden is aan zo'n groot biermerk (Leffe) had ik wat meer grandeur verwacht. Ik probeer een ingang te vinden naar het binnenplein van de abdij maar alle deuren zijn gesloten. Alleen de deur van de abdijkerk is open. Gelijk bij binnenkomst loop ik echter tegen een hekwerk aan. Ik neem door de stijlen van het hekwerk een foto van het interieur en zoek de route weer op.

Ik begin me wat zorgen te maken over m'n schoenen. De zolen zijn aan vervanging toe. In Namen had ik naar een schoenmaker willen gaan maar daar kwam ik pas zaterdag eind van de middag aan. De volgende dag, zondag, is alles dicht dus een dag langer blijven had ook geen zin. Ik kan er niet al te lang meer op doorlopen. Hopen dat ik de komende dagen veel op bospaden loop in plaats van op beton of asfalt. Dan slijten de zolen in ieder geval een stuk minder hard.

In Givet slaap ik vannacht in een herberg van de parochie van de Notre Dame. In een klein zaaltje staan 3 bedden plus een opklapbed. Ik ben vandaag de enige pelgrim en heb dus het rijk alleen. De enige pelgrim die ik tot nu toe ben tegengekomen was in de pelgrimshoeve in Vessem. De medewerker van de parochie vraagt me om bij vertrek vijf euro in het daarvoor bestemde kistje te doen. Mocht ik dat niet kunnen missen dan is het gratis...

Ik doe nog wat inkopen bij een supermarkt 20 meter verderop en geniet na een tocht van 32 kilometer van een welverdiende rust.

1. Gerrit Holstege:
    12 juni 2016
    Je bent dus officieel pelgrim en wat een eretitel zeg!
    Maar zorg goed voor je schoentjes hé! Belangrijk hoor, goeie schoenen en hopelijk is het inmiddels gelukt om ze te herstellen. Gisteravond waren in Zwolle ook onwijs veel mensen aan het lopen, maar die waren na ongeveer 2 uurtjes weer klaar. Ik hoop hier volgend jaar ook weer aan mee te kunnen doen.
    Geniet van alles wat je ziet, tegenkomt en meemaakt, hier in Zwolle geniet ik gewoon mee hoor.
    Groetjes, gerrit
  2. Hermien:
    12 juni 2016
    Wat jammer dat de abdij van Leffe zo tegenvalt. Daar had je wel iets meer van verwacht. Maar het blijft een lekker biertje en ook in Frankrijk volop van de tap.
  3. Karin:
    Ha Dirk
    Ik kijk elke keer uit naar je verhalen!! Het is Leuk, grappig, ontroerend alles zit erin. Zo zal jij je reis vast ook beleven.Nog heel veel wandel plezier op hopelijk goede schoenen. Sommige wandelaars lopen ook op blote voeten (:
    Groeten Karin