Dag 69: Estivareilles-Valprivas 26 km, totaal 1.517 km.

21 juli 2016 - Valprivas, Frankrijk

Overnachting; Gîte d'etappe Les Gites du Val, Valprivas. € 15,-- (alleen overnachting).

Vandaag wil ik er een rust(ig aan)dag van maken. Zorgen dat ik uiterlijk om drie uur op de plaats van bestemming ben.

Na drie uur lopen kom ik aan in een klein dorpje. Een ouder echtpaar zit voor hun huis koffie te drinken. Ze vragen waar ik naar toe loop vandaag. Als ik zeg dat ik naar Valprivas wandel kijken ze me ongelovig aan. Dan zit ik volgens hun totaal verkeerd. De vrouw kijkt met me mee op het routekaartje en wijst me aan waar ik nu zit. Dat is inderdaad niet op de route zoals in de gids aangegeven. Het is me wel vaker opgevallen dat de route op het kaartje niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Dus op zich hoeft er nog niet zoveel aan de hand te zijn. Ze wijzen me de weg naar het dorpje wat ik heb gemist. De GR route gaat bij hun huis rechtsaf en zij wijzen me precies de andere kant op. Het kan zijn dat de GR route ondertussen iets is aangepast. Als ik van de route af ga wijken kan ik ook niet meer op de routetekens lopen. Dus wat ga ik doen? Het oude mensje probeert me te overtuigen om de andere kant op te lopen. Ik kan ze met mijn beperkte Frans niet uitleggen dat ik dan niet meer op de tekens kan lopen. Het wordt dan wel erg gecompliceerd. Ik kan het ook niet maken door ze te bedanken en toch rechtsaf te slaan. Ik ga dus maar de richting op die ze me wijzen. De oudjes zwaaien me enthousiast uit. Een paar honderd meter verderop maak ik een omtrekkende beweging om het dorp heen zodat de oudjes me niet zien. Ik wil ze niet voor het hoofd stoten. Ik pak de route weer op in de hoop dat deze met een bocht toch weer uitkomt op de route zoals aangegeven in de gids. Maar helaas moet ik na drie kwartier lopen toch constateren dat de route niet iets, maar totaal afwijkt van wat er in de gids staat aangegeven. Als ik dit verder blijf volgen weet ik niet waar ik uitkom. Verder heb ik dan een probleem met de overnachtingen. Ik kom niet meer langs de accomodaties die in de gids staan dus een avond van tevoren iets reserveren gaat niet meer. Tja.... Ik besluit toch terug te lopen en op zoek te gaan naar het dichtstbijzijnde dorpje dat op de route ligt volgens de gids. Met een beetje geluk lopen er een aantal gelijk gekleurde GR routes door dit gebied en heb ik ergens vanmorgen iets gemist. Is er daar geen route te vinden dan loop ik in ieder geval door naar m'n gereserveerd overnachtingsadres in Valprivas. Daarna moet ik maar weer verder zien.

Via de drukke regionale wegen loop ik op de gps naar een dorp op de route volgens mijn gids. En vlak voor het dorp zie ik zowaar een rood-witte GR markering. Gelukkig maar! Ik had naar de oudjes moeten luisteren dat had me anderhalf uur gescheeld. M'n eigenwijze gedrag wordt afgestraft. Weg rustigaan dag....

In Valprivas moet ik de sleutel van de gîte afhalen bij een bar-restaurant. Ik moet een uurtje wachten voordat deze opengaat. Het is een mooie, ruim opgezette gite. En weer ben ik de enige. 'S avonds een 'menu du jour' bij het restaurantje. Het was vulling, lekker is anders....