Dag 86: Figeac-Lacapelle Marival 22 km, totaal 1.881 km.

7 augustus 2016 - Lacapelle-Marival, Frankrijk

Overnachting; Camping Municipal Bois de Sophie. € 8,40 (alleen overnachting).

Ik heb besloten om een variant naar Rocamadour te nemen. De stad is gebouwd op een rots en is na Lourdes de meest bezochte bedevaartsplaats in Frankrijk. Sebastian ziet het niet zitten om extra kilometers te maken en vervolgt de 'normale' GR 65 richting Compostella. We nemen afscheid en zullen elkaar vast onderweg nog wel een keer tegenkomen.

Na de brug staat de GR 6 aangegeven. Ook met rood/witte strepen. Onderweg kom ik niet veel pelgrims tegen. De meesten zitten niet te wachten op extra kilometers. Op de meer dan 3.000 kilometer van mijn reis zijn deze extra kilometers peanuts. De eerste kilometers gaat het steil omhoog. Ochtendgymnastiek. Eenmaal op hoogte is het uitzicht adembenemend. En ik had na de klim al zo weinig adem.....

Het is zondag en vanuit het dal weerklinken vanuit de dorpjes de kerkklokken die oproepen voor de zondagsdienst. Bij een prachtig idylisch meertje wordt een dienst gehouden onder een houten overkapping. Ik ga op de achterste bank zitten en probeer de dienst te volgen. Nog niet zo makkelijk met mijn nivo van het Frans. De gezangen zijn prachtig om naar te luisteren. Het geeft rust. Ik heb een korte video geplaatst om een indruk te krijgen van de dienst en de omgeving.

Het is zondag en zoals ik ondertussen wel gewend ben is in de kleine dorpjes alles gesloten op die dag. Ik ga op zoek naar de camping. Een dronkaard komt achter me aan rennen en vraagt om geld om eten te kopen. Ik heb nog een half baguette in de tas die ik hem wil geven. Maar dat pikt meneer niet. Hij doet zijn mond wagenwijd open en ik staar in een stinkend zwart gat. Geen tand meer te zien. Hij bedoelt waarschijnlijk dat hij geen brood kan eten en wil het daarom niet. 'Money, money, money' schreeuwt hij agressief. Het is goed met je!  Ik loop snel door. Hij blijft me achtervolgen en om geld vragen. Een paar honderd meter voor de camping slaat hij af en ben ik hem kwijt.

Ik krijg een mooi plekje in de schaduw. Dat is met een temperatuur van 30 plus niet verkeerd. En de rest van de middag? Lekker slapen in de schaduw..... Half acht naar de pizzeria in het dorp. Maar helaas is deze gesloten. Een restaurant een eind verderop is open maar voor de prijs van een hoofdgerecht kan ik drie keer overnachten. In de tas heb ik nog spaghetti en een blikje ratatouille. M'n noodvoorziening. En laat ik nou 'toevallig' een brander, gasbusje en pannetje hebben gekocht..... Het pannetje is eigenlijk veel te klein. Met wat prutswerk lukt het om een fatsoenlijke hoeveelheid spaghetti erin te bereiden. En de ratatouille uit blik is boven verwachting.