Dag 8: Rustdag Nijmegen 0 km, totaal 171 km

21 mei 2016 - Nijmegen, Nederland

Overnachting: Mevrouw Vijftigschild, Oude haven 112, Nijmegen (Vrienden op de Fiets). € 19,--.

Mijn slaapvertrek is op de begane grond. Mevrouw Vijftigschild woont op de eerst verdieping. Als ik rond achten naar boven loop zit mevrouw Viiftigschild me al op te wachten aan de gedekte tafel. Ze heeft er werk van gemaakt. Een schaaltje vers gesneden fruit, vers geperst sinaasappelsap, een zacht gekookt eitje enz. Mijn vrije dag begint goed.

De kamer is vandaag niet gereserveerd dus ik kan nog een nachtje blijven. Jolanda komt me begin van de avond bezoeken en wil graag de volgende dag een traject met me meelopen. Voor haar is er ook nog een slaapplaats. Mevrouw Vijftigschild zou zelfs een parkeervergunning voor haar kunnen regelen. Jolanda komt vanuit Zwolle met de trein dus dat is niet nodig. Wel lief aangeboden.

Ik wil vandaag op zoek naar een andere rugzak. Mijn rugzak, van het merk Crux, is eigenlijk een alpine rugzak en is voor de bepakking die ik bij me heb eigenlijk te groot. Het is een erg minimalistische rugzak. De heupbanden zijn erg dun en daardoor erg gevoelig op de heupen. De rugzak heb ik ergens in 2009 gekocht omdat het destijds één van de lichtst verkrijgbare was. Outdoorzaken genoeg in Nijmegen dus ik ga op strooptocht. Uiteindelijk een compacte, lichte rugzak gekocht van het merk Osprey, die amper 1 kg weegt.

Ik struin nog wat door de binnenstad van Nijmegen en zoek in de middag een lekker schaduwplekje op aan de Waalkade. Het is een zonnige dag en het kwik loopt al gauw op naar 26 graden. Een stuk warmer dan de afgelopen kille dagen.

Jolanda arriveert rond half zeven. We zoeken een terrasje op (alweer....) om wat te eten en te borrelen. Pas rond negen uur begint het wat af te koelen. De weersvooruitzichten zien er slecht uit. Ik wil er nog even niet aan denken. Nog niet belangrijk. Ik zie het morgen wel. Vandaag was een heerlijke relaxdag!