Dinsdag 22 augustus, Kampeerplek voor Pavlia-Santa Cristina 33 km, totaal 285 km.

22 augustus 2017 - Santa Cristina e Bissone, Italië

Kwart over zes word ik wakker. Antonio is al bezig z'n tentje af te breken. Vandaag lopen we samen op naar Santa-Cristina, een lange tocht van 33 kilometer. Antonio is Duitser. Hij woont in Keulen en is bezig met zijn laatste jaar van z'n tandartsenopleiding. Een jonge vent nog van 24. Zijn vader is Italiaans, en zijn moeder is van Duitse komaf. Hij is tweetalig opgevoed en spreekt daarom perfect Italiaans. In Pavlia bezoeken we de grote basiliek en drinken we een bak koffie. Aan de rand van Pavlia proberen we in een kerk nog een stempel te scoren. Een wat oudere vrouw was net van plan de kerk af te sluiten maar wil ons graag een stempel bezorgen in ons pelgrimspaspoort. We maken een praatje. Nou ja, zij dan met Antonio. Ik probeer het gesprek te volgen. Antonio vraagt of er in het dorp waar wij naar toe lopen wel een restaurant en supermarkt zit. 'Geen probleem' zegt ze 'je kunt er zelfs sokken, onderbroeken en t-shirts kopen'. We liggen in een deuk om het antwoord, en de vrouw lacht net zo hard mee. Bij het afscheid zoent ze ons. Ik stop met twee, maar ze wijst op haar wang en wil nog een derde. Tja, de stempel moet duur betaald worden.....

De route is niet bijster interessant vandaag. Elke keer als we naar een bossage lopen hopen we op wat schaduw maar als we arriveren blijkt ons dat toch niet gegund te zijn. De zon brandt op onze hoofden en we zijn dan ook helemaal total loss als we na 33 kilometer eindelijk arriveren in Santa-Cristina. Het ostello, een donativo, hebben we snel gevonden. We krijgen met z'n tweeën een kamer voor drie. Later arriveren er ook nog een Duits stel en drie Italianen. De Italianen stellen voor om in de keuken van het ostello gezamenlijk een potje te gaan koken. 'S avonds werd het met z'n zevenen super gezellig. Mooi om te zien hoe snel er een hele goeie sfeer kan ontstaan tussen de pelgrims onderling. Na een afzakkertje bij de bar aan de overkant lagen we rond 11 uur moe maar voldaan in bed. Kosten van ons diner, inclusief bier, wijn en meloen? Slechts 3,50 per persoon.

1. Gerrit Holstege:
    23 augustus 2017
    Wat een mooie dag man en een mooi verhaal en weer een fantastische ervaring.
    Wat gaaf om allemaal verschillende mensen te ontmoeten met allemaal hun eigen verhaal en eigen achtergrond. Daar word je rijk van.
  2. Ria moerland:
    24 augustus 2017
    Zo dat is een koopje,en dat voor zo veel gezelligheid.
    Mooi dat je weer zo veel leuke en vriendelijke mensen onderweg tegenkomt.
    Je kon wel niet van de camino weggeweest zijn.