Dinsdag 5 september, Gambassi Terme-Strove 36 km, totaal 706 km.

5 september 2017 - Strove, Italië

Ik klim de bovenslaper af maar dat gaat niet helemaal goed. Ik hang er aan om niet te vallen en het bed begint te kantelen. M'n onderbuurvrouw schrikt wakker uit haar geronk en zit rechtop in bed. Ik kan gelukkig erger voorkomen. Consternatie op de vroege ochtend....Antonio wil nog even een halfuur doorslapen dus vertrek ik alleen. Ik zie hem onderweg wel ergens. Bij de 'pasticceria' in het dorp vragen ze bij het afrekenen of ik pelgrim ben. In dat geval krijg ik de helft van een plat brood gratis. Dat is toch geweldig! Ik vraag nergens om, ze hoeven het niet te doen. Het wordt me door de camino in de schoot geworpen. Drie uur later arriveer ik in het zeer toeristische San Gimignano. Het is pas tien uur en ik had gehoopt dat de toeristenstroom nog op gang moest komen. Maar helaas krioelen ze al als mieren door de smalle straatjes van het dorp. Het wordt tijd voor m'n tweede bak cappuccino van vandaag. Ik pak het eerste het beste restaurant wat ik tegenkom, want hoe verder naar de centrale 'piazza' hoe duurder.... Ik bestel de koffie en wacht aan de bar. De dame geeft aan dat ik niet hoef te wachten, ze brengt de koffie wel. Dat is aardig! Na de koffie reken ik af bij de kassa. 'Drie euro twintig' zegt de dame. Normaal betaal ik iets van één euro tot max één euro twintig voor een perfecte bak cappuccino. Dit moet dus een vergissing zijn. Ik geef aan dat ik maar één cappuccino heb gehad. Chagrijnig antwoordt ze dat het ook om één cappuccino gaat maar dat ik buiten gebruik heb gemaakt van een tafeltje plus dat de koffie mij gebracht is. 'Servizio' noemen ze hier deze extra kosten, oftewel geldklopperij. Belachelijk zeg! Ik betaal, dit keer ook met een chagrijnig gezicht. Wat een tegenstellingen op één ochtend. Bij de één krijg je iets zonder erom te vragen en bij de ander moet je wat betalen zonder dat je erom vraagt....Onderweg moet ik er om lachen. Het leven bakt me een poets. Gisteravond heb ik samen met Antonio de route bekeken tot Siena. Totaal is dat nog 65 kilometer lopen. Makkelijk te doen in twee dagen. Probleem is echter dat de volgende accomodatie 15 kilometer verderop is en de daaropvolgende 31 kilometer. 15 kilometer is slechts drie uur lopen en twee etappes lopen is 46 kilometer en dat is weer veel te ver dus. Ik stel voor dat we ruim 30 kilometer gaan lopen en daarna een plekje gaan zoeken om one tent op te zetten. Tegen de middag krijg ik een berichtje van Antonio dat hij op een camping vlak na Sam Gimignano is gearriveerd en daar in een mobile home overnacht. Ik ben dan al zo'n 7 kilometer verder. Teruglopen ga ik echt niet doen. Ik zoek in m'n uppie wel een plekje voor de nacht. Achterin de middag vind ik een mooie stekkie in een weiland. Mooi uit het zicht en tegen de bosrand aan. Helemaal top!

1. Gerrit Holstege:
    9 september 2017
    Ik bewaar hele mooie en dierbare herinneringen aan San Giminiano, ondanks alle toeristen die daar dagelijks komen. Ik ben heel benieuwd wat je van Sienna vindt. Maar wat jammer dat je sacherijnig wordt van een duur cappuccinootje, what makes it out man!!
    Mooi verhaal weer, ik geniet met je mee!