Zondag 3 september, Lucca-Ponta A Cappiano 33 km, totaal 631 km.

3 september 2017 - Ponte Cappiano, Italië

Antonio en zijn vriend liggen hun roes nog uit te slapen als ik voorzichtig de deur van de slaapzaal achter me dicht trek. Het is zeven uur, Lucca is nog in diepe rust. In de smalle straatjes met hun hoge antieke gevels weerklinken hol m'n voetstappen. Alle koffiebarretjes zijn helaas nog gesloten, de koffie zal dus nog even moeten wachten.

Halverwege deze route gaat het landschap langzaam maar zeker veranderen. Ik loop niet meer op geasfalteerde paden maar meer en meer op wandelpaden. Zomaar ergens langs het pad een paaltje met een foto van een 74 jarige Belg die hier in 2015, tijdens een wandeltocht met vrienden, plotseling is overleden. Dat geeft maar weer eens aan hoe betrekkelijk alles is. Genieten van het leven en de dingen die je wilt doen vooral niet uitstellen. Zomaar ineens, als een donderslag bij heldere hemel kan het gebeurd zijn met je. Voor dingen die je had willen doen is het dan echt te laat.

Anderhalf uur nadat ik ben gearriveerd in de ostello komt ook Antonio binnen. Hij heeft een zware dag gehad. Knap dat hij na een avondje stappen toch nog 33 kilometer heeft kunnen lopen. Er zit een pizzatent op 50 meter van de ostello. Dat kunnen onze benen nog net aan. Het is daar prime time. Zondagavond gaan traditineel veel Italianen uit eten. We moeten een uurtje wachten op een tafel. Antonio ligt die avond om 9 uur al in bed. Ik ga m'n voeten verzorgen. Op m'n rechterhak staat een enorme blaar op knappen. Vorig jaar naar Santiago heb ik geen enkele blaar gehad en nu dus helaas wel. De nieuwe schoenen die ik na Santiago heb gekocht hebben een Gore-tex voering. Dit om ervoor te zorgen dat bij nat weer je voeten niet nat worden. Grootste nadeel is echter dat je voeten erg warm worden in Gore-tex schoenen. Het ademend vermogen is veel minder dan bij leer. M'n pelgrimvrienden geven aan dat je boven de 20 graden sowieso geen Gore-tex schoenen moet dragen maar gewoon leer. Bij goed onderhoud is ook leer nagenoeg waterdicht. Door de extreme warmte zien m'n voeten na afloop van een wandeling eruit alsof ik te lang in bad heb gezeten. De huid is kwetsbaar en een blaar kan snel ontstaan. Deze schoenen waren dus een miskoop. Weer wat geleerd.

1. Gerrit Holstege:
    6 september 2017
    Pluk de dag!
  2. Fanny:
    6 september 2017
    Tja zo zie je maar weer, het leven is idd heel betrekkelijk.
    Oeps dat is wel balen van je nieuwe schoenen...
    Succes met je blaar! Tja en zo zie je maar weer, het leven is idd heel betrekkelijk.
    Carpe diem!

Lieve groet Fan