Dag 14: Haaren-Vessem 25 km, totaal 286 km

27 mei 2016 - Vessem, Nederland

Overnachting: Pelgrimshoeve Kafarnaüm, Vessem. € 32,-- (halfpension).

Ik geniet nog een keer van een vorstelijk ontbijt op De Posthoornhoeve en neem opnieuw afscheid van gastvrouw Janny.

Het is prachtig weer. Ik ga vandaag op weg naar Vessem. De laatste overnachtingsplaats in Nederland.

Ik kom door een schitterend mooi natuurgebied. Wat een feest om hier doorheen te mogen wandelen. De kikkers in de poeltjes kwaken er lustig op los. De gehele tocht wordt ik begeleid door vogels die een prachtig fluitconcert ten gehore brengen. Genieten geeft gevoelsmatig versnelling aan de tijd dus voordat ik het weet sta ik in Vessem voor de Pelgrimshoeve.

De hoeve is een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. De doortrekkende pelgrim kan er een rustplaats vinden (geen laatste hoop ik...).

Ik word zeer hartelijk ontvangen door Els en Anne. Ze zijn deze week de vrijwilligers op de hoeve. Buiten in het zonnetje drinken we koffie. Zo dadelijk komt er ook nog een groep scholieren die blijven eten en slapen. Dit in het kader van "Pelgrimeren voor de jeugd". Ik bezet het laatste kamertje. Er onstaat bij de twee dames enige hilariteit wanneer er een gast binnenkomt die net deze ochtend is vetrokken. Haar naam is Ingrid en ze is net als ik ook als pelgrim onderweg naar Santiago. Zij is de eerste pelgrim die ik tegenkom. Vanochtend is ze vertrokken vanuit de hoeve en heeft wat verkeerde afslagen genomen waardoor ze uiteindelijk toch weer in Vessem terecht kwam. Een rondje gelopen dus. Gelukkig kan ze er zelf om lachen. Met wat kunst en vliegwerk is het mogelijk dat ze blijft overnachten.

Ik kan vanavond op de hoeve ook blijven eten. Tot die tijd ga ik lekker relaxen op een terrasje in de buurt. Ook één van de geneugten van een pelgrim -;)). Even later komt ook Ingrid het terras op wandelen en komt bij me zitten. Ze vertelt dat ze al vanaf begin mei omderweg is. Ze is begonnen in haar woonplaats Deventer. Door omstandigheden heeft ze een aantal keren moeten afbreken. Ook haar voeten geven wat problemen.

Rond 7 uur zakken we af naar de pelgrimshoeve voor het avondeten. Het is heerlijk weer dus we eten buiten. Onze gastvrouwen hebben een heerlijke spaghetti bolognese met een salade bereid. Zij eten ook met ons mee.

Het wordt die avond erg gezellig!

1. Hermien:
    1 juni 2016
    Hey Dirk. Wat een mooie en warme verhalen. Ik vind ze erg leuk om te lezen. Je neemt je lezers echt mee op jouw reis. Ga zo door! En nu op naar de Leffe............