Dag 27: Oignies en Thiérache- Rocroi 23 km, totaal 617 km.

9 juni 2016 - Rocroi, Frankrijk

Overnachting: Pelgrimsherberg gemeente Rocroi. € 15,-- (alleen overnachting).

Ik word om zeven uur wakker van vrolijk kwetterende vogels. Door het kleine venster stroomt het zonlicht m'n slaapkamer binnen. Het belooft een mooie dag te worden!

Om acht uur komt Francoise mijn ontbijt brengen. Koffie heb ikzelf al gezet. Ik neem rustig m'n tijd. Zo lang mogelijk nog even genieten van de luxe van deze chalet.

Ik zit in de Belgische Ardennen en dat merk ik. De paadjes gaan op en neer. Het bos ruikt heerlijk naar dennen vermengt met de geur van vochtige bosgrond. In het bos ziet het zwart van de muggen. Er is waarschijnlijk al dagen geen "bloed" voorbij gekomen. Ze zijn uitgehongerd en vallen massaal aan. Blauw adelijk bloed staat niet zo vaak op het menu -;)). Een onvrijwillige bloeddonatie volgt. Ze prikken dwars door alles heen. In beweging blijven geeft nog enigszins soelaas.

Een ree heeft mij niet horen aankomen en springt verschrikt het dichte struikgewas in. Even verder hoor ik niet ver bij me vandaan knorrende, brommende geluiden. Op een open plek staat een groep van zo'n 20 wilde zwijnen waarvan een groot deel jonge biggen. Ik probeer wat dichterbij te komen maar maak daarbij toch teveel lawaai. De groep zet het op een lopen en weg zijn ze.

De paden worden steeds slechter begaanbaar. M'n schoenen zakken diep weg in de vette modder en zuigen zich daar in vast. Ik ben blij als ik na anderhalf uur ploeteren weer harde bosgrond onder m'n (versleten...) schoenzolen voel.

Ik ga nogmaals de Belgisch-Franse grens over. Dit keer voor het laatst. In Rocroi eindigt de "via Monastica" en begint de "via Campaniensis" die doorloopt tot Vezelay.

Rocroi beschikt over een gemeentelijke pelgimsherberg welke wordt beheerd door het toeristenbureau. Ze hebben plek voor zeven pelgrims. Ook hier ben ik weer de enige. Ik vraag de medewerker of er wellicht een schoenmaker in het dorp zit. Helaas niet. Daarvoor moet ik toch naar een plaats zo'n 30 kilometer verderop reizen. De eerste bus gaat om half zeven 's ochtends en de tweede en tevens laatste om 12 uur 's middags. Ik boek twee overnachtingen en ga morgen op pad om m'n schoenen te verzolen.

1. Mieke Verberne:
    14 juni 2016
    Hallo Dirk
    Prachtig je verhalen te lezen en te merken hoe je van een beginner (zoals we je ontmoetten in Den Bosch ) een ervaren pelgrim aan het worden bent. Wij zijn ook aan het reizen en zitten inmiddels in Valencia.Maar wij reizen per trein en dat is natuurlijk wel wat anders. Hier in Spanje kom je af en toe iemand op weg naar Santiago tegen. Maar die hebben niet zo,n lange weg te gaan zoals jij.We vinden het geweldig dat je al zo ver bent gekomen en wij hopen dat er nog veel mooie mensen en momenten je pad zullen kruisen. Buon camino en hartelijke groet van Wim en Mieke
  2. Gerrit Holstege:
    15 juni 2016
    Vreselijk die muggen....maar verder wel weer top wat je allemaal ziet, tegenkomt en meemaakt. Wat leer je veel mensen kennen en wat kom je veel over jezelf te weten hé? Boeiend tot en met.
    Op 'to the next story'
    Gerrit
    p.s. doe je nog wel een foto van je nieuwe kapsel?
  3. Jolanda:
    15 juni 2016
    Ik heb lang gezocht maar je schoenen niet gevonden :). Wat een modder! Wij klagen nog wel eens op een zaterdagochtend bij de hardlooptraining als er een plasje ligt maar dit is wel even andere koek!