Dag 32: Pomacle-Reims 12 km, totaal 726 km.

14 juni 2016 - Reims, Frankrijk

Overnachting; Centre International de Séjour, CIS de Champagne, 21 Chaussée Bocquaine. € 27,50.

Joël is vanochtend al heel vroeg vertrokken. Van hem heb ik gisteravond al afscheid genomen. In het routeboekje staat aangegeven dat bij een overnachting bij particulieren een bijdrage in de kosten gewenst is. Het geld wat ik aanbied wil Patricia echter niet aannemen. Ik bedank haar nogmaals voor hun gastvrijheid en neem afscheid.

Gisteravond heeft Joël een plattegrond van het dorp uitgeprint en  daarop aangegeven hoe ik bij m'n ontbijtadres kom. Christine zit mij al op te wachten. Verse croissants, stokbrood, koekjes, kaas, eigengemaakte jam en vleeswaren. Ik word er verlegen van. Ook haar oude moeder van 89 schuift aan en blijft maar schudden met haar hoofd als ze hoort dat ik uit Nederland ben komen lopen. Christine is zelf acht jaar geleden ook naar Santiago gelopen. Vol enthousiasme laat ze me een aantal foto's zien. Ze heeft er een paar hartsvriendinnen aan overgehouden die ze nog regelmatig ziet. Ze zwaait me uit en wenst me een "buen camino".  Dit zijn korte maar o zo mooie en dierbare ontmoetingen.

Naar Reims is het nog maar 2,5 uur stappen. Al vroeg ben ik in de immense kathedraal in het centrum van de stad. Een pelgrimorganisatie heeft er een tafeltje staan waar een vriendelijke mevrouw mij helpt om onderdak te vinden. Natuurlijk wordt ook m'n pegrimspaspoort weer verrijkt met een stempel. In het hotel boek ik voor twee nachten. Morgen moet ik echt op zoek naar een schoenmaker. En trouwens een dagje rust is ook niet verkeerd.

1. Henk en Thea:
    19 juni 2016
    Beste Dirk, wat genieten we van je ervaringen op je wandeltocht. Elke dag kijken we ernaar uit. Hoe creatief je bent en wordt in oplossingen creëeren en er weer een positieve draai aangeeft.
    Hartelijke groet uit Hattem, Henk en Thea