Dag 33: Rustdag Reims 0 km, totaal 726.

15 juni 2016 - Reims, Frankrijk

Overnachting; Centre International de Séjour, CIS de Champagne, 21 Chaussée Bocquaine. € 27,50.

Het ontbijt in dit hotel is eenvoudig. Op het buffet een mand met halve stokbroden, boter, jam, honing en verschillende smaken yoghurtjes. That's it. Voor mij helemaal prima. Het is altijd boeiend om mensen te observeren. Zo ook hier. Als ze bij het buffet aankomen kijken ze eerst een paar keer goed rond. Zoiets van 'Dit kan toch niet alles zijn? Waarschijnlijk mis ik iets'. Daarbij krabben ze zich bedenkelijk achter hun oren. Sommigen gaan nog een stapje verder en tillen de deksels op van de warmhoudschalen. Maar helaas daaronder geen vette bacon, worstjes of scrambled egg. Hun gezichten betrekken en ze beginnen tegen elkaar te mopperen. Hoe snel mensen ontevreden zijn. Beschamend om te zien.

Patricia en Joël hebben me een adres gegeven van een schoenmaker. Deze zit in één van de straatjes achter de kathedraal. Ik heb hem al gauw gevonden. Het goede nieuws is dat hij nieuwe hakken onder m'n schoenen kan zetten. Het slechte nieuws is dat  ze pas vrijdagochtend klaar. Vandaag is het woensdag en donderdagochtend wil ik toch echt weer vertrekken. Kan het niet eerder? Hij loopt naar achteren en pakt een schoen. Ik ben in de veronderstelling dat hij mij wat wil laten zien, maar hij gaat weer aan het werk. Hij maakt me duidelijk dat hij verder moet. Het is vrijdag of niet. Lekker vriendelijk.... Ik vraag hem of er misschien een collega schoenmaker in de buurt zit. Hij wijst wat onduidelijk richting de grote winkelstraat. Ik vraag maar niet verder en ga op zoek in de aangegeven richting. En inderdaad iets verderop zit nog een schoenmaker. Deze schoenmaker heeft het ook druk maar is daarentegen zeer vriendelijk. Op z'n vroegst donderdag na de middag. Het wordt al vroeger  Hij belt met iemand die wat Engels kan om het een en ander te vertalen en wijst me de weg naar een collega die iets verderop zit. Laat dat nou toevallig een schoenmaker zijn met Nederlandse roots. Vol trots vertelt hij dat zijn achternaam Verdonk is. Geen familie van Rita zegt hij er lachend achteraan. Zijn opa en oma komen uit de provincie Zeeland. Hij is in Frankrijk geboren en van de Nederlandse taal rest alleen nog 'daank zje wil'.  M'n schoenen staan morgenochtend vanaf 9 uur klaar. Helemaal top!

De rest van de dag slenter ik wat door de binnenstad. Tussen de middag een uitgebreide lunch en eind van de dag zoek ik een terrasje op tegenover de kathedraal.

1. Gerrit Holstege:
    20 juni 2016
    Hoeveel geluk kun je hebben hé? Zomaar je schoenen gelapt en weer heel veel geweldige mensen ontmoet. Je vraagt je af en toe af waar je dat aan verdiend hebt, ik denk gewoon 'wie goed doet ontmoet'. Ontvang al die kadootjes maar en koester ze in je hart zodat jij ook weer kunt geven.
    Veel plezier verder.
  2. Cindy bennemeeer:
    20 juni 2016
    Zo, wat moet dat heerlijk zijn Dirk, eindelijk op je verzoolde schoenen weer nieuwe avonturen tegemoet. Ik hoop dat het beter loopt, maar niet sneller, want ik ben de verhalen nog lang niet zat...En zo te lezen gaat het hartstikke lekker, dus hou dat vast, op naar de volgende parelmomenten ;)