Dag 35: Germaine-Moussy 23 km, totaal 767 km.

17 juni 2016 - Moussy, Frankrijk

Overnachting; Hotel "Auberge Chamenoise", 68 Rue Prieurés, Moussy. € 56-- incl. ontbijt.

Het weer ziet er twijfelachtig uit. Het kan alle kanten op gaan. In de gite doe ik wat langer dan normaal over m'n ontbijtje. Hier zit ik in ieder geval warm en droog.

Na Reims ben ik stilaan de Champagnestreek ingelopen. De Compostella route kronkelt langs groene wijngaarden en door liefelijke champagnedorpjes. Overal uithangborden met uitnodigende teksten om champagne te komen proeven. Met nog de nodige km's voor de boeg niet de juiste keuze... Het is een prachtig gebied om doorheen te wandelen.

Ergens op een mooi uitzichtpunt staat een camper met Nederlands nummerbord. Een echtpaar zit aan een picknicktafel te genieten van het uitzicht. Ik maak een praatje met ze en krijg heel lief een bak koffie aangeboden.

Het te natte voorjaar maakt de druivenstruiken gevoelig voor schimmel. Overal zijn de wijnboeren bezig om met chemische middelen de schimmel te lijf te gaan. Zelf dragen ze daarbij de nodige beschermingsmiddelen. De wind waait zo nu en dan wat van het chemisch goedje mijn kant op en dat slaat gelijk op m'n keel. Niet echt gezond!

Ik heb een overnachting geboekt in een hotel in de plaats Moussy. Het wordt de duurste overnachting tot nu toe. Inclusief ontbijt € 56.--. Alle hotels zijn hier aan de prijs. Dat komt waarschijnlijk omdat je hier middenin de champagnestreek zit. De receptioniste is erg zakelijk en absoluut niet vriendelijk. Ze praat tegen me, maar haar ogen dwalen ergens naar rechtsboven. Ik krijg bijna de neiging om achterom te kijken. Op mijn vraag waar morgenochtend het ontbijt is geeft ze aan dat ik dat vanzelf wel zie. Aan de bar probeer ik een biertje te bestellen maar de serveerster is druk in gesprek met de eigenaar. Ze ziet me wel maar ze doet net of ze gek is. Als ze eindelijk is uitgepraat gaat ze eerst een fles cognac boven de bar verwisselen. Oké, zal wel belangrijk zijn, ik wacht nog wel even. De lege fles wordt vervolgens weggebracht naar achteren. Het is goed, ik heb het even gehad. Tegenover het hotel zit een 'boulangerie' en die heeft heerlijke éclairs. Ik bestel er twee en neem er ook nog een bladerdeegbroodje met paté bij. Bij de tabakszaak ernaast koop ik een blikje bier. Ik nestel me op het terras van het hotel en ga lekker genieten van al die caloriën. En wee degene die er iets van durft te zeggen..... Het hotel stroomt langzaam vol met dagjesmensen die hier wat komen eten. Nadat ik me heb opgefrist ga ik naar het restaurant van het hotel. Dat bestaat uit één grote zaal die bomvol zit. Hier heb ik geen behoefte aan. Ik loop nog een keer bij de bakker naar binnen. De tabakszaak is dicht dus doe ik nog maar een poging aan de bar. En jawel, ik word zowaar geholpen. De serveerster schreeuwt de bestelling door aan de eigenaar die bij de tap staat. Een man met een grote donkere zonnebril op. Hij is blind. De eigenaar pakt een glas, gaat op de tast naar de juiste tapkraan en tapt een biertje waarbij hij twee vingers in het glas steekt zodat hij voelt wanneer er genoeg bier in het glas zit. Lekker hygiënisch! Aan de bar hangen een hoop dorpelingen die aan het gebral te horen al meer dan genoeg hebben gehad. Daar ga ik niet tussen zitten. Ik neem m'n biertje mee naar m'n kamer. Morgenochtend kan ik vanaf 7 uur ontbijten. Dat ga ik ook doen. Ik wil weg uit dit hotel. Er hangt hier teveel negatieve energie. Misschien ben ik door al het moois van de afgelopen weken ook wel teveel geladen met positieve energie waardoor ik exta gevoelig ben geworden. Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat m'n gevoel zegt om hier zo snel mogelijk weer te vertrekken.

1. Marijke:
    23 juni 2016
    Groot gelijk Dirk! Succes weer vandaag! Hier alles ok Dirk we zijn op een camping in Drenthe, vandaag warm met onweersbuien, de TT races zijn dit weekend in Assen dus drukte alom!
  2. Suzanne:
    23 juni 2016
    Bah, dat is ook niks! Hopelijk krijg je bij de volgende adressen fijner onderdak!
  3. Jolanda:
    23 juni 2016
    Mooie foto's! Zo te zien heb je alweer de nodige regen over je heen gehad:(
  4. Ria moerland:
    23 juni 2016
    Geen erg gastvrij hotel, dan was ik ook zo weg.
    Jammer dat er daar geen b&b of overnachtingen van vrienden op de fiets zijn hè.
    Dat is een stuk persoonlijker.
    Wel een mooie ongeving, te zien aan de foto's.
    Groetjes van ons uit genemuiden.
  5. Gerrit Holstege:
    24 juni 2016
    Door al die schimmel zal de wijn wel erg duur zijn komend jaar...nou ja, dan nu maar een voorraadje in slaan bij Gall&Gall:-)
    Ik moest wel lachen om jouw beschrijving inzake dat hotel, maar minder leuk als je er mee te maken krijgt. Probeer er ook maar om te (glim)lachen dat is veel waardevollere energie dan frustratie. Mooie kiekjes gemaakt en veel succes maar weer.