Dag 40: Anglure-Savières 28 km, totaal 873 km.

22 juni 2016 - Savières, Frankrijk

Overnachting; Mevr. Noble, 1108 Route de Mazières, Saviéres (gite). € 26,-- (inclusief ontbijt).

De zon schijnt al als ik 's ochtends aan het ontbijt zit. Ik hoop maar dat dit de opmaat wordt naar een droge, zonnige periode. M'n schoenen zijn nog nat. Mevrouw Finot had geen oude kranten meer die ik in m'n schoenen kon proppen. Die waren al verbruikt door de pelgrims die voor me waren. Het leer van de schoenen schreeuwt om een beetje leervet. Maar dan zullen ze toch eerst goed droog moeten zijn. Als ze al niet nat worden van de regen dan worden ze wel nat van de drassige paden. Dit weer is echt de pest voor leren schoenen.

Vandaag een route langs een kaarsrecht kanaal. Parallel aan dit kanaal loopt 50 meter verderop de Seine. Die is flink buiten zijn oevers getreden. De bosstrook tussen het kanaal en de Seine staat volledig onder water. Het wordt vandaag maar liefst dertig graden. Dat is wel even wennen. Gisteren liep ik nog in de regen bij temperaturen van rond de 16 graden. Het lichaam krijgt niet voldoende tijd om aan de hogere temperatuur te wennen. Het voelt slopend aan. En veel muggen hier. Het zou mij niet verbazen als er dit jaar een muggenplaag ontstaat.

Iets voor Saviéres, de plaats waar ik overnacht, voer ik het adres in op m'n gps. Nog slechts 2 kilometer lopen. Bij een afslag richting de Seine zie ik al gauw dat het onmogelijk is hier langs te lopen. Het pad staat blank. En niet een paar centimeter.... Dus dat wordt een uurtje extra zweten. Weer een gevolgstraf van al die regen....

Saviéres is maar een klein dorpje. Op weg naar de gite kom ik langs een bakker die tevens wat kruidenierswaren verkoopt. Voor een supermarkt is het dorp veel te klein. Het was me bij het reserveren niet helemaal duidelijk of ik ook een avondmaaltijd kon krijgen. Daarom koop ik voor de zekerheid maar wat croissants. Vanaf de bakker naar de gite is het nog zo'n 2 kilometer lopen. Ik ben amper op weg of een vriendelijke Fransman stopt en vraagt waar ik naar toe moet. De gite is hem bekend. Ik kan met hem meerijden. Dat is even een meevaller bij deze hitte! En mocht je nou denken dat ik loop te smokkelen dan kan ik je gerust stellen want morgen loop ik hetzelfde stuk weer terug....

De gite is een vakantiehuisje. Mevrouw Noble vraagt of ik wat te eten bij me heb. Ze heeft geen tijd om een avondmaaltijd te bereiden omdat ze andere verplichtingen heeft. Geen probleem. Ik red me prima met een paar croissantjes. Voordat ze vertrekt brengt ze twee blikjes bier langs. "Om af te koelen!".

Die avond zit ik binnen te zweten met alle ramen potdicht. Buiten zitten is onmogelijk met al die bloeddorstige zoemende monstertjes.

1. Amir:
    27 juni 2016
    Mooie verhalen Dirk! Zit nog steeds te wachten dat je met overnachting een keer wordt uitgenodigd door een stel Franse lingeriemodellen. Met ondertussen jouw afgetrainde lichaam moet dat tot de mogelijkheden behoren ;-)