Dag 4: Deventer-Zutphen 19 km, totaal 92 km

17 mei 2016 - Zutphen, Nederland

Overnachting: Ans Hoedeman, Albert Cuypstraat 16, Zutphen (Vrienden op de Fiets). € 22,50

Vera heeft de tafel al gedekt als ik om acht uur beneden kom. Ze heeft zelfs voor de gezelligheid een paar kaarsen op tafel gezet. Als ik Vera vertel dat ik onderweg ben naar Santiago beginnen haar ogen te glimmen. Ook zij heeft een aantal jaren geleden "de Camino" gelopen, of althans een gedeelte daarvan. Ze geeft me nog snel een aantal nuttige tips en vindt het jammer dat ze nu pas hoort dat ik onderweg ben naar Santiago. Ze had me anders de vorige dag wat langer aan de praat gehouden. Nu heeft ze geen tijd meer. Ze heeft een afspraak en moet weg. Ik kan rustig mijn tijd nemen. Ze vraagt me om straks de kaarsen uit te blazen en de deur goed achter me dicht te trekken. Wat een vertrouwen zeg! Een wildvreemde komt bij je thuis overnachten en die laat je zo maar alleen achter in je huis . Onderweg belt ze me nog een keer en drukt me op het hart dat ik voor onderweg zoveel eten en fruit mee mag nemen als ik wil. Ze wenst me nogmaals een "bon Camino". Prachtig toch!

De route door de binnenstad van Deventer is prachtig. Daarna kom ik op de drukke toegangswegen uit en duurt het even voordat ik de groene natuur kan begroeten. De route voert me door een afwisselend landschap. Ik kom o.a. langs een prachtig bosmeertje met in het water weerspiegelende bomen (foto 1). Verderop waakt een ooievaar over haar kuikens. Vanuit hun nest kijken de kuikens nieuwsgierig hun nieuwe wereld in (foto 2). Een boer is het gekak van honden in zijn akker meer dan zat en laat dat de wereld dan ook duidelijk weten (foto 3; zoek de taalfouten...).

Mijn overnachtingsadres, waar ik heerlijk op tijd arriveer, ligt vlakbij de route. Ans mijn gastvrouw heeft achterin de tuin een prachtig tuinhuisje ingericht als onderkomen. Helemaal self-supporting; wc, douche, wastafel, een klein terrasje met tuinstoelen en zelfs een bad (foto 4).

Na een verfrissende douche ga ik de binnenstad van Zutphen verkennen. De zon nodigt uit voor een terrasje pikken dus die uitnodiging neem ik aan... 'S avonds geniet ik bij de Marokkaan van een mals stuk lamsbout. Het was een heerlijke dag.