Dag 1: Genemuiden-Zwolle 23 km, totaal 23 km

14 mei 2016 - Zwolle, Nederland

Overnachting: bij Jolanda, Bartjensstraat in Zwolle. Gratis.

Het is zo ver! Vandaag ga ik dan eindelijk beginnen aan mijn pelgrimstocht naar Santiago de Compostella (Spanje). Een voettocht van ruim 3.000 kilometer.

Uiteindelijk vertrek ik dan toch nog een maand later dan oorspronkelijk gepland. Belangrijkste oorzaak; mijn tuintje.... Die zou en die moest spik en span zijn vóór mijn vertrek. Het onderhoud van de tuin is de laatste jaren te vaak op de lange baan geschoven. Enerzijds had ik het veel te druk met m'n werk en anderzijds heb ik lange tijd met de gedachte rond gelopen om te verhuizen naar Zwolle. Eind vorig jaar heb ik de knoop door gehakt. Ik blijf zitten waar ik zit.

Nou zal iedereen zich afvragen waarom dat achterstallige onderhoud nog persé af moet vóór mijn tocht naar Santiago. Tja, goeie vraag. Ik weet het eigenlijk zelf ook niet.   Het zullen wel dezelfde hormonen zijn die maken dat een zwangere vrouw alles voor elkaar wil hebben voor dat grote moment. Zit er waarschijnlijk toch nog iets vrouwelijks in me. Nooit achter mezelf gezocht. Misschien ontdek ik nog meer vreemde kanten van mezelf gedurende mijn pelgrimstocht.

Binnen Nederland lopen er een aantal pelgrimswegen waarvan er één via het naburige Hasselt loopt. Vandaag heb ik gepland om eerst naar Hasselt te lopen en van daaruit gelijk door naar Zwolle. Een traject van ruim 20 kilometer. Op m'n checklist staat heel veel nog niet afgevinkt. Ik krijg het dus nog druk vanochtend. De planning om uiterlijk 1 uur 's middags te vertrekken haal ik niet.... Het is mijn eer te na om het uit te stellen naar de vogende dag. Na een laatste afscheid van buurman Wim en zijn vrouw Hannie ben ik dan eindelijk om 3 uur onderweg.

Het is koud, er staat veel wind, en de lucht ziet er dreigend uit. Dat begint goed. Het traject tot Hasselt verloopt gelukkig voorspoedig. Via de dijk langs het Zwarte Water loop ik gelijk door richting Zwolle. Het pontje naar de Agnietenberg in Zwolle heeft dienst tot 7 uur. Ga ik dat halen? Zo niet, dan zal ik op deze eerste dag toch nog een aantal extra kilometers moeten maken. Daar zit ik niet echt op te wachten. Kwart voor zeven arriveer ik bij het pontje. Net op tijd.

Kwart voor acht kom ik aan bij Jolanda op de Bartjensstraat in Zwolle. M'n eerste overnachtingsadres. 23 kilometer in 4 1/2 uur, zonder pauze... Niet echt wat je noemt inlopen.

Eerst een welverdiend biertje en dan gelijk door de stad in waar ik heb afgesproken met m'n zusje en zwager; Bertha en Amir. Na een gezellige avond met de nodige wijntjes beland ik rond twaalven in m'n nest.

De eerste dag zit er op.

1. Jan Bos:
    18 mei 2016
    Goede reis. Ben niet jaloers op je!!!
  2. Dicky Dick:
    18 mei 2016
    Wauw! De eerste (kilo)meters zitten erop en de eerste kilo's zijn er zo vast al af. Kalm an Dirk en megaveel fun! Sport(l)ieve groetjes van Dicky Dick.
  3. Jolanda:
    18 mei 2016
    Jammer dat ik niet meer voor je kon doen dan een welverdiend biertje! En ik hoop dat de rest van de tocht niet zo gestresst zal beginnen als zaterdag. Ben benieuwd naar je volgende avonturen!