Dag 2: Zwolle-Wijhe 27 km, totaal 50 km

15 mei 2016 - Wijhe, Nederland

Overnachting: Bed & Breakfast familie Hogeboom, Krijtenberg 10, Wijhe. € 35,--

Afgelopen nacht waren m'n benen wat rusteloos. De afstraffing van ongetraind 23 kilometer aan één stuk met rugzak lopen.

Door alle drukte van de vorige dag had ik m'n rugzak niet echt met beleid ingepakt. Dus hopla, leegkiepen en opnieuw beginnen. Zag er al een stuk beter uit.

Vandaag op naar Wijhe. Volgens de officiële pelgrimsroute een traject van meer dan 25 kilometer. Niet echt de kortste route naar Wijhe. Maar ja, een pelgrim gaat niet sjoemelen...

En oh ja, ik moet ook nog ergens slapen vannacht.. Één van de steeds terugkomende routines op deze tocht; een slaapplaats zoeken.

Nederland kent in tegenstelling tot België, Frankrijk en Spanje geen echte pelgimsonderkomens. In Nederland probeer ik zoveel mogelijk via de Stichting Vrienden op de Fiets aan een onderkomen te komen. Je overnacht dan bij particulieren thuis voor rond de € 20,-- per nacht inclusief ontbijt. Voor het luttele bedrag van € 8,-- ben ik lid en kan ik via de website van de Stichting de overnachtingsadressen per plaats opzoeken. Handig voor onderweg op m'n Iphone.

Ik bel alle "Vrienden" adressen en "gewone" B&B's bij langs maar krijg helaas overal nul op het rekest. Het blijkt ivm het Pinksterweekend en her Ribs en Blues festival in Raalte nogal druk te zijn in Wijhe. En nu? Jolanda vertrekt die middag naar Zweden en kan me dus niet ophalen uit Wijhe voor nog een overnachting aan de Bartjensstraat. Ze stelt voor om vanuit Wijhe met de trein terug te gaan naar Zwolle. De huissleutel verstopt ze ergens in haar achtertuin. Zo heb ik in ieder geval toch nog een escape. Vlak voordat ik vertrek krijg ik een telefoontje van een B&B die via "gemiste oproepen" had gezien dat ik gebeld had. Ze hebben plek! Het komt dus allemaal op z'n pootjes terecht.

Met de kilometers van de vorige dag nog pijnlijk voelbaar neem ik rond twaalf uur afscheid van Jolanda. In ieder geval drie uur vroeger dan de vorige dag, maar op tijd is anders...

Een prachtige route langs o.a. het Engelse Werk, de IJssel en landgoed Windesheim volgt. Ook nu weer zonder ingelaste pauzes doorgelopen.

Na 20 kilometer begint m'n lijf toch op te spelen. Verzuring van m'n bovenbenen en steken in m'n voeten. Tja, niet zo gek.... De laatste 7 kilometer voelen niet echt relaxed meer aan.

Na 27 kilometer wandelen arriveer ik tegen zessen bij m'n overnachtingsadres. Een aardig echtpaar die me warm onthalen..

Nog even de stad in voor een hapje trek ik niet meer. Gelukkig bezorgt de plaatselijke pizza-boer. Na een verkwikkende douche, een vette pizza en twee koude blikjes bier begin ik mij weer mens te voelen.

27 kilometer in 5 1/2 uur is nog steeds geen gezond ritme....

1. B. Bonthuis:
    18 mei 2016
    Dat biertje heb je dubbel en dwars verdiend!
  2. Tamara:
    18 mei 2016
    Leuk om je verhalen te lezen!
    Heel veel succes met je reis!
    Ik ga je op de volgen!
  3. Suzanne:
    19 mei 2016
    Ha Dirk,

Wat een avontuur ga je tegemoet! Ik ga je zeker volgen. Heel veel succes met lopen, zo te lezen wordt je elke dag beloont met een lekker biertje :-) .

Groetjes Suzanne