Zo 5 aug 5 km voor Artena-Anagni 32 km, totaal 89 km.

5 augustus 2018 - Anagni, Italië

Overnachting: tent

Ik sta om half zes op om te kunnen profiteren van de koele ochtenduren. Iets over zes loop ik naar beneden. De eigenaar komt me tegemoet en wijst me een tafeltje aan waarop een heerlijk ontbijtje klaar staat. Geweldig dat ze dat doen voor me. Normaliter wordt het ontbijt pas vanaf half acht geserveerd. Met een goed gevulde maag stap ik de camino weer op. De temperatuur loopt al gauw op. Tegen een uur of tien is het al ruim 30 graden. Veel langs drukke asfaltwegen lopen vandaag. Weinig schaduw en het zwarte asfalt reflecteeert ook nog eens veel hitte. Een mooie wandeling was het niet vandaag. Anagni ligt op een heuvel dus het laatste stuk wordt het klimmen. Alles aan me is zeiknat. Tot overmaat van ramp ben ik zo’n anderhalf uur voor het eindpunt ook nog eens onverwachts door m’n water heen. 2,5 liter is al op.... Ik hoop een waterpunt tegen te komen maar helaas. Met deze temperaturen hou je het niet zo lang vol zonder water. Bij de huizen waar ik langs kom is het stil. Aan de rand van het dorp zie ik wat activiteit bij een asielzoekerscentrum. Zij komen hier voor hulp nu ga ik hun om hulp vragen...Tuurlijk hebben ze water. Ik wordt meegenomen naar het magazijn en mag zoveel flesjes meenemen als ik wil. Nog beter dan kraanwater.... In het dorp ga ik eerst maar eens uitpuffen op een openbaar bankje. Daarna ga ik op zoek naar een plek om de nacht door te brengen. Die vind ik via het centrale plein met een paar trappen naar beneden. Ook geregeld. Nu tijd voor... Juist ja, een glas water. Grapje.... ‘s Avonds heerlijk gegeten bij een pizzeria. Als slaapmutsje een glaasje Grappa. Net na zonsondergang m’n tent opgezet. Binnenin de tent was het echter niet te harden. Niet zo gek als je met deze temperaturen een stuk plastic over je heen trekt. De flappen van de binnen- en buitentent maar openlaten dan. Het is of mezelf zeiknat zweten of zo nu en dan een muggensteek oplopen. Uiteindelijk val ik in slaap. De Grappa doet z’n werk. Middenin de nacht wordt ik wakker van gekriebel over m’n hele lijf. In het licht van m’n hoofdlampje ontwaar ik tig mieren op m’n lijf. Dat was nog een hele tour om daar weer vanaf te komen. Dat komt er van als je de binnentent niet afsluit. Al met al is het een korte nacht geworden. Vanavond maar weer bijtanken.