Dag 21: Orsmaal-Enines 32 km, totaal 464 km.

3 juni 2016 - Enines, België

Overnachting: Christiane en Peter Annegarn, Rue de l'Enfer 43, Enines (Chaine d'Accueil des Pèlerins). Halfpension € 10,--.

Vandaag een dertig plus tocht op het programma. De weersvooruitzichten zijn goed en na m'n korte tocht van gisteren ben ik goed uitgerust en bruis van de energie.

Een wandelpad van een aantal kilometers bij een kleine rivier langs wordt een moddergevecht. Er is bijna geen doorkomen aan. De naweeën van het slechte weer van de afgelopen dagen.

Ik passeer de taalgrens. Die is in België zeer strikt. Een paar meter ervoor is alles nog in het Nederlands. Gelijk na het passeren is alles anders. Straatnamen in het Frans, reklameuitingen in het Frans, opschriften van winkels in het Frans etc. Bizar. Mijn begroeting met "hallo" moet nu ineens plaatsmaken voor "bonjour". En de eerste bonjour begroeting hoor ik al amper 50 meter voorbij de taalgrens.

Ik overnacht vannacht bij mensen die zijn aangesloten bij het pelgrimgenootschap en onderdak bieden aan pelgrims. Ik heb wat moeite om het adres te vinden. Na een belletje en wat aanwijzingen heb ik het adres al snel gevonden.

Christiane en Peter ontvangen me hartelijk. Peter is van oorsprong een Nederlander. De moedertaal van Christiane is Frans maar ze spreekt uitstekend Nederlands. Deze lieve mensen doen zo hun best om mij, ver van huis, toch even thuis te laten voelen. We drinken eerst gezamenlijk een biertje en daarna even opfrissen voor het gezamenlijke avondeten. Het eten is heerlijk! "Ach, het is maar heel gewoontjes" zegt Christiane. Een heerlijke roomsoep, lasagne (hoe kunnen ze raden dat ik gek ben op pastagerechten...) en ijs na. De wijntjes die worden geschonken zijn ook lang niet verkeerd! Ik heb genoten van deze avond!

Als ik naar bed ga hoor ik het in de verte onweren. Het "regenseizoen" is kennelijk nog niet voorbij.....

1. Gerrit Holstege:
    9 juni 2016
    Wat een heerlijke ervaring en het gaat steeds hoger op mijn verlanglijstje staan. Dank voor dit verhaal en op naar het volgende.
    Gerrit
  2. Dirk:
    9 juni 2016
    Droom je leven niet, maar leef je droom. Niet te lang meer wachten Gerrit!