Dag 43: Troyes-Foret Chenu 28 km, totaal 920 km.

25 juni 2016 - Saint-Phal, Frankrijk

Overnachting: Mevr. Labasque, 2 Grand Rue, Foret Chenu (gite). € 35,-- (halfpension).

Ik wil lekker relaxed naar Foret Chenu lopen en heb daarom de wekker al om halfzeven gezet. Ik heb dan genoeg tijd om tussendoor zo nu en dan te rusten en kom dan mooi op tijd aan bij m'n overnachtingsadres. Maar helaas gooit het weer roet in het eten. Als ik gewekt word door de wekker regent het flink. Ik kijk op Weeronline en de verwachting is dat het rond 10 uur droog zal zijn. Ik draai me nog wel een keer om. Om 10 uur is het inderdaad droog. Bij de boulangerie om de hoek bestel ik een stevig ontbijt.

De route is afwisselend. Het laatste stuk voert door de modderige bossen. De paden zijn hier volledig vernield door zware landbouwwerktuigen. Ook motorcrossers kunnen er wat van. Hoe modderiger de paden des te meer zij in hun sas zijn. Na hun speelkwartiertje zien ze eruit als varkens.

Half zes arriveer ik bij de gite. Mevrouw Labasque brengt me ernaar toe en heeft het steeds over Dick. Ik begrijp er niets van. Wat bedoelt ze nou? Bij de gite aangekomen begrijp ik het. Er is nog een pelgrim en die heet Dick. Ook een Nederlander, ergens uit de buurt van Alkmaar. Een boom van een kerel. De laatste pelgrim die ik ben tegengekomen was in Vessem (Nederland). In de kleine gite is er maar één slaapkamer en die is bezet door Dick. Voor mij staat er in de keuken achter een gordijntje een opklapbed. Dick loopt het pelgrimspad in gedeelten. Maar dan wel in hele kleine gedeelten. Hij is gisteravond, na een dag reizen met trein en bus, aangekomen in Troyes en loopt tot en met aanstaande vrijdag. Daarna nog een keer een weekje ergens in september. Ooit is hij met een stel vrienden in Nederland begonnen om in de weekenden steeds een stuk van het pelgrimspad te lopen. Er vielen in de loop van de tijd steeds meer vrienden af en nu is hij nog als enige over. Hij is een echte Francofiel en spreekt dan ook vloeiend Frans. We dineren samen in de gite. Als extra hebben we een fles Chablis besteld bij mevrouw Labasque (€ 10,--). De gesprekken blijven helaas wat oppervlakkig. Wel lekker om weer een keer in het Nederlands een gesprek te kunnen voeren.