Zo 12 aug Telese Terme-Benevento 30 km, totaal 300 km.

12 augustus 2018 - Benevento, Italië

Overnachting; in de kerk ‘Beato Giuseppe Moscati’ gift 20,00

De tent is nog nat van de dauw als ik deze rond een uur of zes inpak. Vandaag een mooie maar ook zeer vermoeiende route door het wijngebied rondom Benevento. De route blijft maar stijgen en dalen. Onderweg kom ik een bron tegen waar ik m’n watervoorraad kan bijvullen. Dat zal ik vandaag wel nodig hebben. Ik maak zo nu een dan een foto om de herinnering levendig te houden. Valt nog niet mee om met een paar zweterige handen m’n Iphone te bedienen. Het wordt alweer vroeg ‘bloody hot’. Net als gisteren besluit ik om rond het middaguur een siësta te nemen. Ik merk dat m’n lijf de laatste dagen aan het uitputten is. Ook mentaal heeft dat z’n weerslag. Het lopen wordt een mechanisch iets. Volledig gedreven op de drive om een doel te halen. Ik vraag me steeds frequenter af waar ik mee bezig ben. Na de siësta wordt het laatste stuk naar Benevento weer een beproeving. Een brandende zon, geen schaduw, geen zuchtje wind en lopen op een b-weg die gelijk langs een drukke autoweg ligt. Bij binnenkomst in Benevento zie ik het treinstation liggen. Automatisch komt de gedachte naar boven dat er een alternatief is namelijk de tocht afkappen. Op een terras met een biertje ga ik op zoek naar mogelijkheden om terug naar huis te gaan. M’n beste optie lijkt om met de trein naar Napels te reizen en vandaar naar het vliegveld. Woensdag gaat er een vlucht van Transavia. Niet zo goedkoop dit keer als de heenvlucht, die was slechts 85 euro. Nu wordt het iets van 275 euro. Er zijn nog slechts twee stoelen beschikbaar. Eerst maar eens op zoek naar m’n overnachtingsplek. Gisteren heb ik zo goed en zo kwaad als het ging een overnachting weten te regelen bij een kerk aan de andere kant van Benevento. De man die ik aan de lijn had sprak totaal geen Engels en mijn Italiaans is net voldoende om een koffie te bestellen... Ik begreep in ieder geval dat ik welkom was. Na een half uur sjokken kwam ik bij de kerk aan. De kerk is opgetrokken uit veel ijzer. De roestkleur geeft het wel iets aparts. Ik vond gelijk iemand die me allervriendelijkst ontving. Na een stempel en het kopiëren van m’n paspoort gauw door naar de kamer. Die lag in een bijgebouw gelijk tegenover de ingang van de kerk. Een slaapkamer met drie bedden een douche en zelfs een keukentje. Ik ben de enige pelgrim vannacht. De route met de vistekens komt in Benevento weer samen met de andere Francigena route. Ik had daarom gehoopt om pelgrims tegen te komen. Er is me gevraagd om iets in het bezoekersboek te schrijven en om in een enveloppe een ‘offerta’ te stoppen. Meestal geef ik zo rond de tien euro maar die heb ik niet. Dan maar twintig. Kunnen ze het ijzer misschien een extra poetsbeurt geven. Ik geef het boek en de envelop af aan de koster en ga daarna douchen en m’n eigen potje koken. Op zoek gaan naar een restaurant en weer de nodige kilometers maken daar heb ik even geen puf voor. Er ligt nog ergens pasta en met een blikje tonijn die ik nog in m’n rugzak heb is daar een heerlijke maaltijd van te maken. Vorige pelgrims hebben nog een halve fles rode wijn achter gelaten en daar maak ik dankbaar gebruik van. Ondertussen blijft het spoken in m’n hoofd. Zal ik maar afbreken en teruggaan? Na een paar wijntjes (waar dat al niet goed voor is) boek  ik een vlucht terug. Wellicht is dit wat ze noemen ‘haastige spoed zelden goed’ maar als ik wacht tot morgen zijn de laatste paar stoelen van de woensdag vlucht uitverkocht. Niet meer nadenken gewoon doen. Dat gaf rust. Gelijk ook maar online een trieinticket geboekt naar Napels (slechts 5,60). Die nacht zeer onrustig geslapen. Heb ik uiteindelijk wel de goeie beslissing genomen?