Dag 101 t/m 104: Aire sur L'Adour-Aroue 114 km, totaal 2.333 km.

25 augustus 2016 - Aroue, Frankrijk

22 aug. Dag 101: Aire sur L'Adour-Pimbo 27 km, totaal 2.246. Overnachting; Gîte d'étape communal. € 18,-- (halfpension).

'S ochtends aan het ontbijt genieten we opnieuw van de sfeervolle ambiance van deze prachtige kapel. Samen met George zoeken we op onze volgende bestemming een gîte op en reserveren voor drie personen. George vertrekt op z'n fiets en wij starten onze benenwagens weer.

Het is de laatste dagen erg warm. Elke dag komt er een graadje bij. Tegen twaalf uur is het 35 graden. Het lopen voelt zwaar. M'n voeten zwellen op en m'n shirt wring ik zo nu en dan uit.

In het dorpje Pimbo nemen we op een terras een heerlijke koude Panaché (bier met frisdrank). Mathieu de Canadees zit ook op het terras. Hij vertelt dat er in dit dorp een gîte zit die binnen te boeken is. Wij zien het niet meer zitten om in deze hitte nog ruim een uur te lopen en boeken binnen de gîte. De gîte in het dorp zes kilometer verderop annuleren we. George zal het vanavond zonder ons moeten doen. We hebben geen telefoonnummer van hem om hem op de hoogte te stellen. So be it. We kopen wat lokale biertjes en een fles rosé. Het leven moet natuurlijk wel gevierd worden.

In de gîte zijn we met z'n drieën; Carole, Mathieu en ik. Op tafel staat ons avondeten; soep en pasta met bolognese saus. Moeten we zelf nog wel klaarmaken. In de luie stoelen van de tuin lessen we verder onze dorst. En wie komt daar even later zowaar binnenlopen? Jawel, Sebastian. Wat een toeval. Samen gaan we in het kleine keukentje onze maaltijd bereiden. Soep en spaghetti bolognese. Blokjes brood met knoflook bakken we in wat olie om als croutons over de soep te strooien. Pelgrims zijn best creatief.... En uiteraard buiten eten. Erg gezellig! Langzaam maar zeker zien we de sterren aan de hemel verschijnen. Het is hier zo donker dat we zelfs de melkweg kunnen zien. Een magische wereld ontvouwt zich boven onze hoofden. Een oneindig heelal met flonkerende sterren. We zijn weer een dag in het aardse paradijs geweest. En het was wederom prachtig!

23 aug. Dag 102: Pimbo-Pomps 27 km, totaal 2.273 km. Overnachting; Gîte d'étappe communal. € 25,-- (halfpension).

Sebastian ligt nog op bed te ronken als wij vertrekken. Vroeg weg om de warmte te ontlopen. Vandaag nog weer een graadje warmer. Gelukkig zijn er onderweg voldoende watertappunten om m'n waterzak bij te vullen. Ik gebruik met deze hitte speciale tabletten om de zouten in m'n lichaam aan te vullen. Het zijn bruistabletten die ik in m'n waterzak doe. Zo wordt spierkramp en slapte voorkomen.

Na 27 kilometer zijn we blij dat we er zijn. In de slaapzaal van de gîte is het benauwd warm. Dat wordt vannacht wat....

'S avonds heerlijk gegeten bij de gîte. Naast de gîte worden er voorbereidingen getroffen voor een (mini) jazz-concert. Dit in het kader van de feestweek van dit dorp. Na het avondeten wandelen Mathieu, Carole en ik naar de verderop in het dorp gelegen eeuwenoude kerk. In de kerk heerst een serene stilte. De geur van wierook is nog vaag aanwezig. Het begint al iets te schemeren. Ik ga in één van de kerkbanken zitten om de sfeer op te snuiven. Mathieu en Carole houden het even later voor gezien. Ik blijf zitten en wordt overspoeld door emoties. Ergens diep in mijn ziel worden er deurtjes opengezet die opborrelen naar m'n bewustzijn. Het is een niet te benoemen mix van gevoelens. Er gaan geen gedachten aan vooraf. Het is geen verdriet, dat niet. De ontlading of wat het ook mag zijn, voelt heerlijk. Het is al bijna donker als ik het kerkje weer verlaat. Ik voel me licht en vredig.

De pelgrims genieten bij de gîte van het jazz-concert. Ik voeg me bij hen. Na afloop gaat iemand met de pet rond voor een vrijwillige bijdrage. Ik wacht zo lang mogelijk met het naar bed gaan. In de slaapzaal is het nog veel te warm. Het is al over twaalven als ik mijn stapelbedje opzoek. Die nacht heb ik ontzettend slecht geslapen. Door de hitte kwam m'n hart niet tot rust. Ach, ik haal het wel weer in.

24 aug. Dag 103: Pomps-Sauvelade 30 km, totaal 2.303 km. Overnachting; Gîte-Chambre d'hôtes Nadette. € 22,-- (incl ontbijt).

Door het slaaptekort begin ik deze dag gebroken. Carole is fit en loopt voor me uit. Het begint al vroeg warm te worden. De luchtvochtigheid is sky high. Dit is zo'n dag dat je het gevoel hebt dat je van A naar B loopt en niet bezig bent met genieten. Slecht geslapen en benauwd warm. Vlak voor de gîte doen we nog snel wat inkopen voor het avondeten. De gîte beschikt over een keuken die we kunnen gebruiken. We zijn blij verrast als blijkt dat de gîte een groot zwembad heeft. Voor het gebruik ervan wordt vijf euro extra gevraagd. Al was het twintig.... De rest van de middag heerlijk afkoelen in het zwembad en zo nu en dan wegdoezelen in de schaduw van een parasol. Tegen vijven een ijskoud biertje....Wat een naar leven hebben die pelgrims toch....... Ons potje voor die avond? Spaghetti bolognese met een heerlijk glas (of twee, drie) rode wijn.

25 aug. Dag 104: Sauvelade-Aroue 30 km, totaal 2.333 km. Overnachting; Gîte d'étappe familial Bellevue. € 15,-- (incl ontbijt).

Rond een uur of elf lopen we Navarenx binnen. In dit dorp moet ik op het postkantoor m'n pakketje vanuit Nederland ophalen dat vanaf Lectoure is doorgestuurd naar hier. Maar hopen dat het er is. In het centrum is het postkantoor al gauw gevonden. Maar.... Laat het postkantoor nou om 'uitzonderlijke redenen' vanochtend zijn gesloten... Vanmiddag gaan ze pas om twee uur open. Daar ga ik niet op wachten. Ik bel ze wel om te vragen het pakketje door te sturen naar Saint Jean Pied de Port, het dorp vlak voor de Pyreneeën. We doen inkopen voor de luch, lopen even vluchtig door het dorpje en vervolgen onze weg. Zo snel mogelijk door. Zorgen dat we de warmte voor blijven. Rond twee uur lunchen we. Carole komt erachter dat ze ergens onderweg haar routeboekje is verloren. Na de lunch loopt ze terug. Ze zet haar tas ergens achter een schuurtje en gaat zonder rugzak terug. Ik ga alleen verder. Ik zie haar wel weer in de gîte. De hitte is verzengend. M'n armen en benen zijn nat van het zweet. M'n pet is verzadigd van het zweet. Vanaf de klep druipen de zweetdruppels voor me op de grond. Gewoon doorgaan en blijven drinken. Ook deze gîte heeft een zwembad. Het water is troebel maar volgens de eigenaar is er verder niets mee aan de hand. Heerlijk afkoelen. Carole arriveert pas om zes uur. Na drie kilometer terug te hebben gelopen zag ze een paar pelgrims iets van de grond pakken; haar gids. In deze hitte heeft ze zes kilometer extra gelopen.... De gîte heeft een kleine voorraad levensmiddelen. Vanavond wordt het weer Spaghetti Bolognese. Ach, er zijn ergere dingen. Na het eten zien we onder het genot van een wijntje de zon langzaam achter de bergen zakken. De hitte en teleurstelligen van deze dag zijn dan al snel vergeten.

1. Gerrit Holstege:
    4 september 2016
    Toch wel afzien hè, door die hitte. Gelukkig is er altijd weer een biertje en/of wijntje om het lijf en de geest weer te restten. En natuurlijk zijn er die onbetaalbare prachtige, verstilde momenten die alle "ontberingen" even naar de achtergrond doen verdwijnen. Keep on moving!