Dag 60: Diou-Saint Leon 24 km, totaal 1.305 km.

12 juli 2016 - Saint-Léon, Frankrijk

Overnachting; Pelgrimsherberg Saint-Leon. € 10,-- (alleen overnachting, vrijwillige bijdrage).

Een dagje rustig aan doen en koelen heeft m'n scheenbeen goed gedaan. Bij de bakker in het dorp haal ik een paar verse croissantjes voor onderweg. De temperaturen zijn weer terug naar 'normale' waarden. Dat loopt een stuk lekkerder.

Ergens in een weiland ga ik lekker tegen een baal hooi m'n croissantjes verorberen. Lekker in de zon en een geweldig uitzicht.

Vlakbij Saint-Leon moet er ergens een camping zitten. Op de richtingbordjes staat zelfs een 'mes en vork' symbool. Er moet dus ook een restaurant in de buurt zitten. Als ik even later in het gehucht aankom blijkt het restaurant te koop te staan en de camping is niet meer dan een trekkersveldje met wc en wasbak. Geen  douche. Ik heb geen eten bij me dus ik moet sowieso naar het paar kilometer verderop gelegen Saint-Leon voor boodschappen. In m'n gids staat aangegeven dat er in dat dorp ook een simpel pelgrimsonderkomen moet zijn. Dat kan ik eerst proberen. Mocht dat niet lukken dan kan ik altijd teruglopen naar het trekkersveldje.

Voor de pelgrimsherberg moet ik me melden bij de 'Mairie', het gemeentehuis. Vanaf de kerk lopen er een vijftal wegen het dorp in. Ik loop er lukraak een paar in op zoek naar de 'Mairie'. Een vrouw ziet me zoeken en spreekt me aan. Of ik misschien een pelgrim ben op zoek naar een slaapplaats. Ja, dat klopt. Laat zij nou net de beheerder zijn van het 'centre communal' waarin een kamer is gereserveerd voor pelgrims. Samen met haar ga ik naar het gemeentehuis voor de registratie. Ze nodigt me bij haar thuis uit voor een kop koffie. Het onderkomen is helemaal prima. Alleen een douche ontbreekt. Nou ja, het was vandaag toch niet zo'n zweterige dag dus dat douchen kan ik rustig een keer overslaan.

Het plaatselijke restaurantje is helaas op dinsdag gesloten. Toen ik daar achter kwam was de mini-markt ook al gesloten. Ik had gelukkig nog een stuk stokbrood. Wel oud en droog, maar in ieder geval vulling voor een knorrende maag. Ik haal het morgen wel weer in.