Dag 64: Saint Clement-Combre 32 km, totaal 1.393 km.

16 juli 2016 - Combre, Frankrijk

Overnachting; Gite Les 7 Sommets, Combre. € 20,-- (incl ontbijt).

Net als een paar dagen geleden was het ook nu vannacht weer koud. En ook nu is het tentdoek aan de binnenkant drijfnat van de dauw. Kaatje heeft de koffie om halfacht klaar. En dat niet alleen; ik krijg er ook nog een ontbijtje bij. Lief van haar. Pas tegen negenen ben ik weg. Ik heb zeven uur lopen voor de boeg.

Na vier uur lopen kom ik aan in Lavoine. Een klein dorpje zonder bakker of kruidenier maar wel met een restaurant. Ik lust wel wat na vier uur stevig doorwandelen en bestel het 'menu du jour'. Na het eten snel weer door.

Het is een pittig traject. De totale stijging van deze etappe is 1.100 meter, de totale daling 850 meter. Ik ben verbaasd met hoeveel gemak ik heuvel na heuvel bedwing. Nou ja heuvels, het begint meer op bergen te lijken. Het voelt licht aan. Het lijkt wel alsof de engeltjes hun plekje op mijn schouders hebben verlaten en me nu een duwtje in de rug geven. Op steile stukken ligt vaak grof puin en dat is lastig lopen. Voor je het weet heb je een enkel verzwikt. Ik vermoed dat er puin is gestort om te voorkomen dat er bij heftige regenval modderstromen gaan ontstaan.

De gîte zit in het gehucht Combre, 1.500 meter voor het dorp Chabreloche. De afspraak is dat ik de eigenaar bel als ik ben gearriveerd. Maar er wordt niet opgenomen. Ik spreek de voicemail in. Het gebouwtje waarin de keuken zit is open. Ik zet m'n rugzak daar neer en loop naar het dorp voor boodschappen. Na ruim dertig kilometer te hebben gelopen vandaag kan ik aan m'n benenwagen voelen dat een extra tochtje niet op prijs wordt gesteld. Terug uit het dorp bel ik nog maar eens. Weer geen gehoor. Om zeven uur belt de eigenaar terug en geeft aan dat ik op de eerste etage een kamer mag uitzoeken. Ik ga me eerst maar eens douchen. Om acht uur komt de eigenaar langs. Hij geeft me een stempel in m'n pelgrimspaspoort, incasseert de overnachting en is weer weg.

In de keuken maak ik m'n maaltje voor vanavond klaar; spaghetti bolognese met een verse salade. Als toetje rijstepap, mijn favoriet.