Dag 66: Klooster 'Notre Dame de l'Ermitage'-Le col du Béal 20 km, totaal 1.435 km.

18 juli 2016 - Saint-Pierre-la-Bourlhonne, Frankrijk

Overnachting; Gîte du Col du Béal. € 36,-- (overnachting + diner).

Het ochtendgebed is wat aan de late kant. Pas om acht uur. Aansluitend om half negen het ontbijt. Omdat het warm wordt vandaag had ik op tijd willen beginnen. Het ontbijt wil ik toch niet laten schieten. Dan maar iets later beginnen.

Het is al halftien als ik de deur van het klooster achter me dicht trek. Het klooster ligt op de route en ik hoef daarom niet m'n weg terug te zoeken naar de GR-3.

In de bossen is het heerlijk koel. Ook de hoogte, ruim duizend meter, zal wel iets schelen. De route is over het algemeen goed gemarkeerd. Op lange stukken zonder afslagen begin ik weleens te twijfelen. Naarstig ben ik dan aan het speuren naar herhalingstekens. En dat kan soms lang duren. Ik ben altijd weer blij er één te zien. Het is de bevestiging dat ik nog goed zit.

Het is stil in het bos. Er staat geen zuchtje wind en de bomen staan roerloos langs het pad. Ze vormen met hun overhangende takken een eindeloze haag waar ik onderdoor loop.

Rond de middag een 'menu du jour' bij een 'Auberge'. Als derde gerecht kan ik kiezen tussen een kaasplankje of een dessert. Ik kies voor het laatste. De serveerster brengt me desondanks toch een stuk schimmelkaas afkomstig uit deze regio. 'Je bent in Frankrijk en kaas hoort er daarom bij', zegt ze met een glimlach. Het was inderdaad een heerlijk kaasje.

Col de Béal, waar ik vandaag naartoe loop ligt op 1.400 meter hoogte. Het laatste stuk loop ik door grasland. Het uitzicht, niet belemmerd door bomen, is grandioos! Naast de gîte zit een restaurant dus 's avonds maar weer een 'menu du jour'. Ik kan ondertussen wel wat extra's gebruiken....

Ik moet nog een overnachting regelen voor de volgende avond. De accomodaties liggen soms kilometers verwijderd van de GR-3. Na wat gepuzzel bel ik er één, maar er wordt niet opgenomen. Weet je wat? Ik ga morgen lekker ergens in het wild kamperen. Het weer blijft goed, ik heb brood en een paar blikjes tonijn bij me dus ik red me wel.

1. Suzanne:
    22 juli 2016
    Wauw Dirk, wat een mooi uitzicht heb je! Ook hier kijk ik elke dag even of er nieuw verslag bij staat. Vandaag dus weer een mooie mogen lezen!