Wo 22 aug Stornara-Cerignola 18 km, totaal 459 km.

22 augustus 2018 - Cerignola, Italië

Overnachting: B&B Belvedere 40,00

Na het ontbijt vanochtend wilde ik de kamer betalen en moest ik tot mijn verbazing bovenop de kamerprijs ook nog het ontbijt betalen. Ik had het nog gevraagd bij aankomst of de prijs inclusief het ontbijt was. Ja het was ‘includo’. In principe mag je daar ook vanuit gaan. Waarom heet het anders ‘bed and breakfast’? Ik maakte de serveerster duidelijk dat ik dat niet van plan was te betalen. Uiteindelijk ging ze overstag. Daar zat een luchtje aan... Vandaag een korte maar werkelijk prachtige wandeling over smalle grindweggetjes dwars door de olijf- en wijngaarden. Zo nu en dan kruist een hagedis m’n pad. De koudbloedige beestjes warmen zich op in de zon en verwachten geen pelgrim tijdens hun dagelijkse opwarmingsritueel. Het is vandaag ook voor het eerst dat ik boeren bezig zie met de druivenoogst. Langs het pad groeit er van alles waar ik een graantje van meepik. Vitamines aanvullen. Peren, appels, perzikken, vijgen.... Ook het cactusfruit begint hier en daar rijp te worden. Voorzichtig schraap ik met m’n zakmes de minuscule dunne, maar o zo scherpe naaldjes van de vrucht voordat ik deze van de plant pluk. Als je dit werkje niet secuur doet blijf je die smerige stekeltjes dagenlang voelen. Heerlijk sappig en zoet zijn ze. De harde pitjes doe ik m’n maag maar niet aan. Terug de natuur in. Volgend jaar groeit daar weer iets moois uit. Dat kun je niet zeggen van het plastic dat die Italianen massaal in de natuur dumpen. Ja inderdaad, dat zit me flink dwars. Ik spot zelfs nog een ree tussen de olijfbomen. Gezien het aantal lege hagelpatronen wat hier rondslingert zijn deze beesten hun leven hier niet zeker. Een boer onderweg vraagt me waar ik naar toe onderweg ben. Als ik het dorp opnoem wijst hij terug naar de hoofdweg. De weg die ik volg is erg om zegt hij. Ik maak hem duidelijk dat deze langere weg wel mooier is. Dat snapt hij niet. Waarom een lange weg volgen als het ook korter kan? Tja, ik kan het hem met mijn gebrekkig Italiaans niet uitleggen. Ook vandaag kom ik alweer vroeg aan bij m’n overnachtingsadres. Het begint behoorlijk warm te worden dus dan is het niet erg om de rest van de middag in een door airco gekoelde kamer door te brengen. Zes uur de stad maar eens bezoeken. Ik krijg een berichtje van Steve en Laura dat ze al aan de kust zitten. Ze hebben een alternatieve route genomen die hen een dag of drie eerder bij de kust uit heeft laten komen. Ik overweeg nog even om hetzelfde te doen maar er schijnen nog een aantal prachtige steden op mijn route te liggen plus dat ik al een aantal accomadaties van tevoren heb geboekt. Meestal ben ik daar niet zo van maar de accomodaties zijn schaars en de goedkoopsten zijn het eerste volgeboekt. Ik hou dus vast aan mijn oorspronkelijke plan. Mocht ik nog tijd overhouden op het laatst dan kan ik altijd nog vanuit Bari langs de kust naar het noorden lopen.