Do 2 aug. Rome (St Pietersplein)-Rand van Rome. 10 km. Totaal 10 km.

2 augustus 2018 - Rome, Italië

Overnachting: Take it easy Roma B&B 54,00 (incl 3,50 ‘citytax’).

3:30 ging de wekker. Laatste spullen in rugzak en deze ‘vlieggereed’ gemaakt. Valt nog niet mee met al die gespen etc. Iets over vier vertrokken. Rond kwart voor vijf afgezet bij vetrekhal 3. Er stond al een kleine rij bij de incheckbalie. Ik hoef alleen m’n rugzak maar af te geven. Inchecken heb ik online al gedaan. Bij de douane moest ik gefouilleerd worden. Ik had nog briefgeld en m’n plasticriem nog om. Ik dacht dat alleen ijzeren spullen in de bak moesten voor de scanner maar de apparaten meten de dichtheid. Dus ook briefgeld en een stoffen riem geven uitval. Weer wat geleerd. Na een capuchino maar gelijk door naar de gate. Lonely planet gids van zuid italie als ebook gekocht en op Iphone gezet. Vlucht was slechts een kleine twee uur. Ik zat naast een stel die een hond in een tas bij zich hadden. Ze hebben het beest tijdens de reis doodgeknuffeld. Ik kneep hem een beetje omdat ik een gasflesje in m’n rugzak heb meegenomen. Bij de incheckbalie zag ik op de monitor een aantal spullen die absoluut niet in de koffer mogen worden meegenomen. Een gasflesje was één van die items. Zag al voor me dat m’n tas bij aankomst opengebroken zou zijn. Zoals wel vaker was er helemaal niets aan de hand. Kaartje gekocht voor de Leonardonexpress voor 14 euro. In de trein werd omgeroepen dat alle coupé’s 1e klas waren. Geen idee of ik daarvoor ook een kaartje had gekocht. Mocht bij controle blijken dat je het verkeerde kaartje had dan volstond het om acht euro bij te betalen. Oh, boeiend!  Uiteindelijk bleek dat ik toch het juiste kaartje wel had.... Na de treinrit van 32 minuten naar Roma termini op zoek gegaan naar de metro. Wordt in dit megacomplex nou niet al te duidelijk aangegeven.... Kaartje van 1,50 gekocht waarmee 100 minuten kan worden gereisd. In Rome is het toeristisch zeer druk en bloedheet. Iets van 37 graden. Mijn God dat wordt nog wat. Vlak voor de St Pieter een flesje water gekocht voor een afzetprijs van 2 euro. Normaal zou ik voor water niet betalen maar kraantjes waar je het gratis kunt krijgen ontbreken in deze touristtrap. Iets voor twaaf sta ik dan weer op het St Pietersplein. Het eindpunt van de vorig tocht en nu het beginpunt van de voorliggende tocht. Een paar foto’s en dan snel op weg. De bewegwijzering is slecht dus veel op Pocket Earth gelopen. De gps tracks had ik thuis al gedownload. Ergerlijk al die hordes toeristen. Het zijn net mieren. Uiteindelijk beland ik op de Via Appia Antica. Daar wordt het een stuk rustiger. Langzaam maar zeker laat ik het drukke centrum achter me. Ik kan merken dat ik maar een korte nacht heb gehad. Rond half drie boek ik een nabijgelegen B&B via booking.com. Prijs (54 euro incl toeristenbelasting) is aan de hoge kant maar kilometers verder lopen voor een goedkoper alternatief daar heb ik absoluut geen puf in. Onderweg naar de B&B wat inkopen gedaan voor het eten. De B&B was lastig te vinden. Zat uiteindelijk in een appartementencomplex. Walter de eigenaar was ontzettend aardig. De andere dag wilde hij wel het ontbijt wat vroeger serveren dan op de gebruikelijke tijd van halfnegen. Half zeven met hem afgesproken. De toeristenbelasting van 3,50 moest contant, de kamer mocht via pin. Daar zit een luchtje aan.....Op de kamer eerst een biertje met wat hapjes genomen. Bier kwam niet uit de koeling en was dus niet lekker koud. Maar ach... nog even gedommeld en daarna douchen en even de omgeving verkennen. Bij een bakker een stuk pizza gekocht. Bij een cocktailbar een Aperol spritz op het terras genuttigd. Afgesloten met een echt Italiaans ijsje. Half negen ging het licht uit en ben ik onderzeil gegaan. Heerlijk geslapen met de airco op 22.