Di 21/05 Port Isaac-Harlyn.

21 mei 2019 - Harlyn, Verenigd Koninkrijk

Ik wil niet betrapt worden door een boer die kwaad is omdat ik op z’n land heb overnacht dus 6 uur breek ik m’n tentje weer op. Ik heb ook besloten om de wandelingen niet meer op te nemen op m’n Iphone. Ik deed dat om de kilometers per dag bij te kunnen houden. Het opnemen van de route vergt teveel van m’n Iphone accu. Tevens wil ik me niet teveel focussen op kilometers die ik per dag gemiddeld zou moeten maken. Genieten heeft met gevoel te maken en de drang om een bepaalde prestatie neer te zetten met verstand. Ik kies voor de eerste. Genieten moet bovenaan staan. Voordeel is ook dat ik nu voldoende batterijlading over hou om een blog bij te houden, iets wat ik eigenlijk niet van plan was om te doen.....In Polzeath neem ik een uitgebreide pauze en hoop dat Andrew op me inloopt. Het is vandaag zijn laatste wandeldag en ik zou hem nog graag een keer willen ontmoeten. Maar helaas. Ik loop door naar de ferry die me naar Padstow aan de andere kant van de baai brengt. Aan het andere eind van het dorp zit een camping waar ik volgens mij ook met Jolanda al eens heb overnacht. Het is nog te vroeg in de middag en tevens heb ik geen zin om door die toeristische drukte heen te moeten. Ook zonde van al die extra kilometers....Onderweg kom ik een leuke thee-tuin tegen. Gewoon in een kleine achtertuin van een tussenwoning. Van de achterdeur hebben ze een bestelloketje gemaakt. Ze zeggen de beste cream-tea van Cornwall te hebben.  Ik kan de verleiding niet weerstaan... Een cream-tea bestaat uit een paar kleine cup-broodjes (scones) die het midden houden tussen brood en cake. Ze worden geserveerd met boterdikke room (clotted cream) en jam. Verder krijg je er een pot thee bij. De cup-broodjes snij je doormidden en besmeer je met de clotted cream en daar overheen smeer je dan nog een laag jam (formeel hoort het andersom). Daarna smullen! Ontzettend vet maar zooooo lekker! Op deze wandeling kom ik ook zo nu en dan een zinkgat tegen. Enorme gaten in het landschap die zijn ontstaan doordat de zee vanaf de kust langzaam maar zeker ‘invreet’ op het land en er onder de kust een gat landinwaarts ontstaat. Uiteindelijk kan de bovenliggende grondlaag instorten en is het zinkgat geboren. Als de zee bij opkomend tij een golf zo’n zinkgat inperst komt er uit de muil van het zinkgat een enorme brul opzetten. Indrukwekkend. Op één van de foto’s is er zinkgat te zien. In Harlyn zit een gezellige pub. Ik kom daar ook een paar Nederlanders tegen waar ik een tijdje gezellig mee klets. Ze mogen met hun camper gratis op de parkeerplaats van de pub overnachten onder de voorwaarde dat ze dineren in de pub. Mooie deal. Na het avondeten klauter ik de kliffen weer op om een plekje te zoeken voor de nacht. De merels zingen me vervolgens in slaap.

1. Henk en Thea:
    29 mei 2019
    Wat geweldig om jouw verhalen weer te volgen!
    Henk en Thea
  2. Gerrit Holstege:
    29 mei 2019
    Mooie woorden, mooie indrukken, mooie foto's, mooie tijd, mooi inkijkje van een mooi mens. En mooi om te lezen dat je voor je hart hebt gekozen en daardoor nog meer ruimte creëert om te genieten. Gelukkig ben je geen bulls meer tegengekomen, scheelt een hoop stress. Ik zou daar persoonlijk nachtmerries van krijgen (Ik heb het nml zelf een keer meegemaakt en óók in Engeland).
    Take the right road and 'till next time😉
  3. Jolanda:
    30 mei 2019
    Helemaal eens met Gerrit! Focus je op je gevoel en niet op de gemiddelde kilometers die je zou moeten/wilt lopen. Bijzonder dat je nog steeds heerlijk weer hebt (in ieder geval volgens de foto’s). Wat dat betreft is Engeland best goed als vakantieland! Misschien nog wel beter als Ibiza😉. Wij hebben vanavond de stationsloop gedaan van Ommen naar Dalfsen (om in Engelse termen te blijven 10 mijl). En ook daar kwamen we tot de conclusie dat het belangrijk is om te genieten en bij de dag te leven. Dus... geniet en let niet op de kilometers!