Do 16/05 en Vr 17/05 Bideford-Hartland Quay

17 mei 2019 - Hartland Quay, Verenigd Koninkrijk

Do 16/05 Bideford-Bucks Mills. Na een relatief makkelijke start van de dag volgen er in de middag veel klifbeklimmingen en afdalingen. Het blijft maar op en neer gaan. Ondertussen ben ik ook flink verkouden en blijft ook m’n knie doorzeuren. Vooral op het einde van de dag. Ja, vind je het gek?....Het naar beneden lopen geeft de meeste problemen. Zo nu en dan loop ik een stuk door de bossen. De ‘blue bells’ staan hier volop in bloei. Hele stukken worden blauw gekleurd door deze sierlijke fel blauwe klokjesbloemen (zie foto). In het gehucht Buck Mills koop ik een ijsje en vraag aan het meisje wat me helpt of ze m’n waterzak bij wil vullen. In tegenstelling tot Italië zie je hier geen openbare waterpunten. Wel veel openbare toiletten maar die hebben dan meestal zo’n apparaat wat net voldoende warm water geeft om je handen mee te wassen. Vanuit het dorpje gaat het weer steil omhoog. Ik besluit om te luisteren naar m’n lichaam en stop op tijd. Ik vind een mooi plekje iets van het pad af. Vijf uur staat m’n tent. De rest van de middag en avond lekker lezen en zo nu en dan wegdoezelen.

Vr 17/05 Bucks Mills-Hartland Quay. De eerste dag dat het bewolkt is. Ik krijg zelfs een licht buitje te verduren. Daar blijft het dan verder ook bij. Het is een prachtige wandeling met weinig heftige beklimmingen. Wel erg veel wind maar door de hoge heggen aan de kant van de zee is het lekker beschut lopen. Tegen vier uur arriveer ik bij Hartland Quay. Een kilometer landinwaarts zit een boerencamping. Die ken ik nog van zo’n 15 jaar geleden toen ik er samen met Jolanda heb gestaan. Het wordt weer eens tijd voor een douche en ook m’n kleding kan wel een wasbeurt gebruiken. Maar allereerst in de pub een heerlijke Cornische ale gedronken (Tribute). Ale is eigenlijk niet veel anders dan normaal bier. Naast gekiemde gerst wordt er bij ale ook geroosterde gerst toegevoegd. Daarvan krijgt het ook z’n amberkleur. Het gistproces verloopt bij ale ook iets anders dan bij gewoon bier. Als je in de pub een ale bestelt krijg je gelijk een pint. Dat is zeg maar ruim een halve liter. Het alcoholpercentage van ale schommelt zo tussen de drie en vier procent. Eeen halve liter is dus goed te doen. Vooral als je behoorlijk getraind bent....Op de camping al m’n kleding gewassen. De was duurt 40 minuten dus ondertussen een lekkere warme douche genomen. Voor nood even m’n regenjack aangetrokken omdat verder alles in de was zit. Na de was de boel nog even in de droger en ik kan er wel weer een weekje tegen. Daarna door naar de pub waar ik echt heerlijk heb gegeten. Je ervaart het gelijk als een luxe als je de laatste dagen in de tent hebt moeten eten. Zo leer je de gewone dingen weer waarderen. Met m’n hoofdlampje op loop ik in twintig minuten weer terug naar de, ondertussen in volle rust verkerende, camping.

1. Gerrit Holstege:
    26 mei 2019
    Trip down memorylane.
    Wat ziet het er prachtig uit; ik hou van Engeland (Groot-Brittanie). Kan de brexit nog teruggedraaid worden?
    Hou je knietje wel een beetje in de gaten hè? Misschien goed om (bij mooi weer) een rustdag in te lassen.
    Doei.