Ma 27/05 Pendeen-Portcurno.

27 mei 2019 - Porthcurno, Verenigd Koninkrijk

De Oostenrijkse backpackers staan op het kampeerveldje pal naast me. Eén van de twee heeft vannacht een compleet bos omgezaagd. Zelfs met m’n oordoppen in kon ik het op de achtergrond nog steeds horen. Dat is dan weer een nadeel van een camping. In de vrije natuur heb je daar geen last van. Zelden dat ik een merel hoor snurken.... Het weer ziet er goed uit. Het wordt al snel drukker op het kustpad. Veel toeristen lopen een stuk langs de kust richting Land’s End. Land’s End, letterlijk vertaald het ‘einde van het land’,  is het uiterste puntje van Cornwall. Tja, daar moet je natuurlijk geweest zijn toch? Is Land’s End mooi? Nee, het is één groot toeristisch circus. Iedereen klikt tig foto’s, vooral veel selfies, die dan zo snel mogelijk geplaatst moet worden op ego-book. Sorry ik bedoel face-book... Kijk mij dan, ik sta op Land’s End! En daarna komen de likes ter streling van het ego of de teleurstelling als het er niet zoveel zijn.... Daarom ga je dus naar Land’s End.... Er zijn honderden juweeltjes van plekken langs de kust die vele malen mooier zijn maar waar je niemand ziet. Zodra er een superlatief aan een plek wordt gehangen zoals ‘het meest zuidelijke, het hoogste, het koudste etc’ wordt het ineens interressant...Ach, zomaar wat gedachtenspinsels. De zee rond Land’s End is erg onstuimig en het waait hard. De wind kan je zomaar overvallen en je dan bijna omver blazen. Een kilometer verder kan de wind zijn afgezwakt naar niet meer dan een vriendelijke aai door je haar. Een half uur wandelen voorbij Land’s End is er geen toerist meer te bekennen op het kustpad. Bij het Minack Theatre, een openlucht theater aan zee, is het opeens weer druk. Het is eind van de middag dus tijd voor een ale en een pub maaltijd en daarna weer door naar de kliffen. Er is vanavond een voorstelling bij het openluchttheater van Minack. Vanuit m’n tent kan ik het theater zien. Zo te horen wordt er een klassiek stuk opgevoerd. Elf uur is het weer ‘natuurlijk’ stil om me heen. Het geluid van de zee en de wind is alles wat ik dan nog hoor.

1. Fanny:
    4 juni 2019
    Gelukkig maar dat al die toeristen nog niet die andere mooie juweeltjes van plekken ontdekt hebben.
    Lieve groet Fan
  2. Gerrit Holstege:
    4 juni 2019
    Selfies, Facebook, Twitter, likes; welcome to the real world! We ontkomen er niet aan en het zal alleen nog maar toenemen.
    En ik hoop van harte dat jij je dagelijkse, literaire selfies blijft continueren; I like it!
    Nu nog een selfie van je met een pul ale aan je lippen (die is vast Facebook-proof😉)